Informace o projektu
Vývoj nových diagnostických nástrojů a metod pro plošnou screeningovou a individuální identifikaci mimořádně nadaných dětí

Kód projektu
MMB 0561/2017
Období řešení
7/2017 - 8/2018
Investor / Programový rámec / typ projektu
Magistrát města Brno
Fakulta / Pracoviště MU
Fakulta sociálních studií

Investice do rozvoje talentů přináší naší společnosti nemalý užitek v mnoha oblastech. Toto téma je proto jednou z priorit MŠMT a také jedním ze strategických cílů RIS. Na našem pracovišti FSS MU se snažíme výzkumnými poznatky reagovat na celkově nepříznivou situaci identifikace a rozvoje rozumově nadaných žákův v Jihomoravském kraji. Navazujeme na poznatky České školní inspekce i Koncepce pro rozvoj nadaných žáků do roku 2020 (MŠMT), které konstatují, že v našem vzdělávacím systému nejsou zatím nastaveny zcela optimální podmínky jak pro identifikaci, tak pro rozvoj mimořádně nadaných žáků.
Žáků s mimořádným nadáním jsou v populaci přibližně dvě až tři procenta, což by mělo v ČR odpovídat přibližně 27 000 dětí. Z dokumentu Analýza pedagogicko-psychologické podpory vzdělávání nadaných a poradenské péče o nadané ve školách a školských zařízeních (výsledek úkolu č.j. MŠMT 510334/2012-210) však vyplývá, že identifikováno je pouhých 932 dětí. To znamená, že více než 96,6 % mimořádně nadaných dětí v České republice vůbec není identifikováno. Příležitost k adekvátnímu rozvoji talentu tedy dostává jen velmi malá část z nich.
Právě identifikace, tedy proces vyhledávání intelektově nadaných dětí, je klíčovým krokem v procesu péče o nadané děti. Na aktuálnost této problematiky ukazuje celá řada zahraničních studií. To se týká jak všeobecně nadaných žáků, tak zejména žáků s atypickým kognitivním vývojem.
S ohledem na dané nepříznivé skutečnosti plánujeme vyvinout, psychometricky ověřit a pilotně použít první dva dílčí subtesty skríningového identifikačního systému, určeného pro vyhledávání nadaných dětí prvního stupně základních škol.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.