V prvním bloku jsme se věnovali otázce využití AI ve výuce. Pět prezentujících představilo své zkušenosti, pozitivní i negativní, a poskytlo snad zajímavou inspiraci pro výuku na FSS. V prvním příspěvku Tomáš Foltýnek (FI) uvedl téma AI na obecnější rovině a ve své prezentaci přinesl také nápady na aktivní využití AI při zadávání úkolů.
Po jeho prezentaci pak následovaly kratší vstupy čtyř kolegyň a kolegů, ve kterých ukázali, jak oni sami využívají AI v práci se studenty a studentkami. Lenka Smejkalová (FaF) představila, jak pomocí AI přiměla studenty a studentky pracovat efektivně s databázemi, Michal Krčál (ESF) ukázal tvorbu případových studií, Jiří Pazourek (FaF) diskutoval možnosti využití AI pro rešeršní práci při psaní bakalářek a diplomek a v neposlední řadě Nadya Jaworsky (FSS) sdílela s publikem svou zkušenost využití AI při psaní esejů.
AI ve vědě
Druhou částí odpoledne věnovaného používání umělé inteligence provedli účastníky odbornice a odborníci z FSS, kteří rozebírali různé možnosti používání AI ve vědecké a výzkumné činnosti. Jan Kleiner z katedry politologie ukázal, jak může AI pomoci v kvalitativní a kvantitativní analýze dat. Lucie Galčanová Batista z katedry environmentálních studií velmi prakticky rozebrala nástroje, které slouží k transkribování rozhovorů do textové podoby. Adriana Iľavská z katedry mezinárodních vztahů a evropských studií rozebrala možnosti, výhody a nevýhody, které poskytují různé nástroje AI při zpracování přehledu literatury. Blok zakončil David Lacko z IRTIS, jehož příspěvek ukázal, že AI lze použít v podstatě ve všech fázích výzkumu, ale vždy je nutné jeho výstupy kontrolovat.
Na přiložených odkazech si můžete prohlédnout prezentace mluvčích.