Data nad zlato - Data mining, dolování dat

Zatímco pro 19. století bylo typické dolování zlata a s tím spojená zlatá horečka, pro začátek 21. století je charakteristické právě dolování dat. Zlatokopové se nemusí přesouvat napříč státy, mohou působit pěkně z pohodlí domova. A zatímco unci zlata si každý může osahat a potěžkat, na data si nesáhneme. Přeci ale platí za jednu z nejcennějších komodit dnešní doby.

Již zlidovělá poučka říká, že pokud u nějaké internetové služby neplatíme za produkt, pak jsme tím produktem my sami. Co si pod tím představit? Třeba sociální sítě, které denně používáme: Facebook, Instagram, WhatsApp nebo TikTok. Za žádnou z nich neplatíme, pouze při registraci souhlasíme s poskytnutím určitého množství osobních informací. A to je právě ta cena.


Říká vám něco série sci-fi příběhů Black Mirror?

Nebo firma Cambridge Analytica? Zatímco to první je (zatím) pouhá fikce, kauza Cambridge Analytika plně odhalila, jak data mining ovlivňuje mj. i politiku a rozhodování nás, voličů.

Zásadní problém data miningu spočívá v tom, že o něm jako uživatelé málokdy víme a netušíme, jak je s daty dále naloženo, kdo všechno k nim získal přístup. Pro provozovatele sociálních sítí je to nejcennější artikl, se kterým mohou obchodovat – který je živí. A tak naše data mohou prodat obchodním společnostem, které na jejich základě formulují svoji nabídku tak, aby nás zaujala.

Kromě obvyklých negativ spojených se shromažďováním osobních údajů, jako je záměrný i nezáměrný únik dat a jejich využití k různým nečestným aktivitám od spamu až po vydírání, je i skutečnost, že sociální sítě sledují chování uživatelů i mimo vlastní stránky – tedy i jinde na internetu.

Na základě tohoto chování pak sestavují marketingové modely na míru, které pak mohou být zneužitelné i v politice, zejména v předvolebním souboji. K tomu ostatně odkazuje právě výše zmíněná kauza okolo společnosti Cambridge Analytica, které Facebook přepadával informace a data svých uživatelů. Cambridge Analytica pak byla schopná v rámci kampaní cílit na uživatele Facebooku způsoby, které jsou odbornou veřejností považovány minimálně za kontroverzní. Za všechny příklady můžeme uvést kampaně pro Brexit ve Velké Británii či prezidentskou kampaň Donalta Trumpa v USA v roce 2016.

Když roboti navléknou uniformu

Automatizace válčení není nic nového. Od kulometů přes precizně naváděné střely až po drony, tento trend je nezadržitelný a bude pokračovat dál. Díky tomuto vývoji mohou vojáci pálit mnohem rychleji, dokážeme ničit cíle na velkou vzdálenost a s minimem vedlejších škod, i ovládat naše bojové letouny z druhé strany planety. S rapidně postupujícím technologickým pokrokem lze stále více úkolů delegovat na počítačové a robotické systémy a už nemusí jít jen o nabíjení nebo navigaci. Postupně zjišťujeme, že tyto systémy se nám mohou nejen vyrovnat, ale často naše lidské schopnosti i předčí. A tak stále přibývá oblastí, kde lze člověka nahradit strojem – a bojiště není výjimkou.

Kam tento trend spěje a jak budou vypadat války blízké i daleké budoucnosti? A co se stane, až naše zbraně nebudou pouze autonomní, ale skutečně inteligentní? Budeme bojovat s nimi po boku nebo naopak proti nim, až se vzbouří?

Rychleji, přesněji, bezpečněji. Výhody těchto bojových prostředků jsou jasné. V současné době jsou tím nejznámějším, nejpoužívanějším a nejviditelnějším z nich nepochybně bezpilotní bojové letouny, takzvané drony. Ty může pilot ovládat z bezpečí základny a díky tomu v případě sestřelu není ohrožen na životě, navíc se piloti mohou na zemi střídat, a tak může letoun vydržet ve vzduchu mnoho desítek hodin. Zároveň není omezen tím, že by musel nést živého pilota, který potřebuje někde sedět, potřebuje ovládací prvky, musí dýchat kyslík a jeho tělo vydrží jen omezené přetížení při náročných manévrech. Nicméně doposud nasazované drony jsou stále jen o málo více než letadla na dálkové ovládání.

I to se mění a nová generace dronů je schopná již fungovat zcela samostatně a nepotřebují k plnění úkolů žádnou lidskou dopomoc. Ve zcela autonomním režimu již dovedou natankovat během letu, zaútočit na cíl i přistát na letadlové lodi.

Pohyb ve vzduchu je ale relativně jednoduchý oproti ekvivalentu na pevné zemi. Na zcela autonomní robotické vojáky, kteří by byli schopni operovat ve městech či v divočině si ještě budeme muset počkat, nicméně i v této oblasti je pokrok nezadržitelný.

Dostáváme se tak ale stále blíže k zásadním morálním a etickým otázkám, na které dosud nemáme odpovědi. V pravé řadě, zde vůbec můžeme nebo zda bychom měli strojům svěřit rozhodování o životě a smrti člověka? Doposud o nasazení smrtící síly zpravidla rozhoduje člověk, který přinejmenším potvrzuje či nějak schvaluje spuštění či odpálení takové zbraně. Zbraň může sama najít cíl, zaměří jej, ale počká na rozhodnutí člověka, zda cíl zničit či nikoliv. Nicméně ne vždy, je toto řešení praktické. Například v kontextu protiraketové obrany na toto nemusí být čas a pokud by se čekalo, než se člověk rozmyslí, může být pozdě, neboť jde o vteřiny. Nebo může dojít k selhání či rušení komunikace mezi takovým autonomním zbraňovým systémem a řídícím centrem a v takovém případě by se potvrzení dočkat ani nemohl. Nicméně budeme-li toto rozhodování svěřovat strojům, vystavujeme se riziku jejich selhání, palby do vlastní řad, ztráty kontroly, dehumanizaci války anebo rychlé a nekontrolovatelné eskalaci konfliktů. Tyto problémy jsou palčivé již dnes a nemáme mnoho času na jejich vyřešení než se bitev začnou účastnit již zcela autonomní roboti.

Nevěřme všemu, co vidíme! 

Jako deepfake se označuje technologie, která umožňuje za užití umělé inteligence, nejčastěji neuronových sítí, vyměnit ve videu tvář jednoho člověka za tvář někoho jiného. Zpravidla se jedná o známé osobnosti, neboť umělá inteligence potřebuje jako podklad spoustu fotek či videí – a těch od celebrit je plný internet. Zvýšené pozornosti se tento fenomén těší od roku 2017, kdy začala vznikat první pornografická a posléze i politická deepfake videa. Od té doby se vede debata, nakolik škodlivý tento fenomén vlastně je. 

I když by se mohlo zdát, že možnost alternovat obsah videa přinesly až moderní technologie, opak je pravdou. Tvůrci videí manipulovali jejich obsahem prakticky od okamžiku, kdy bylo možné zachytávat realitu na filmový pás (úplně stranou teď nechme fotky, které se upravují vskutku jak na běžícím páse – viz např. „zeštíhlovací kůra“ prezidenta Trumpa). Nemluvíme teď úplně nutně o trikových sekvencích ve starých filmech, i když ty byly vskutku kouzelné (jako třeba Cesta na měsíc George Mélièse, otce zvláštních video efektů).

Zhruba do konce třicátých let 20. století se umělý obsah objevoval dokonce i ve zpravodajských filmech, které byly promítány v kinech. Jejich tvůrci totiž pro nedostatek či nedostupnost obrazového materiálu podstatný díl filmu dotáčeli ve studiu. Ostatně, ono nemusí jít ani o manipulované video, ale o obsah vytržený z jeho původního kontextu. Většinou totiž chceme vidět to, čemu už dávno věříme, a tak i drobné pošťouchnutí při interpretaci tím správným směrem může vést k manipulaci. 

V České republice jsme se s krásným příkladem manipulativního videa mohli setkat v roce 2007, kdy skupina Ztohoven hacknula vysílání České televize a odvysílala jaderný výbuch v Krkonoších. K tomu samozřejmě niky nedošlo, ale i tak záběry vyvolaly minimálně pohoršení, když ne přímo paniku. 

Když se videi manipuluje tak dlouho, proč se bát právě deepfake? Jde o to, že se možnosti produkovat deepfake videa poměrně rozšířily a dosah takových videí může být enormní. Nemluvíme teď o pornografii, ale především o politice. Je totiž možné vyprodukovat video, ve kterém někdo z politiků může říkat prakticky cokoliv. Nebo nemusí ani mluvit. Může se objevit tam, kde bychom ho nečekali. A čistě teoreticky by takové video mohlo způsobit velké problémy. Jen si představte, jak v deepfake videu třeba americký prezident uráží toho ruského. Jak se bránit? Zatím se nemůžeme spoléhat na technologie. I když pokusy o algoritmy odhalující deepfake videa existují, tvůrci těchto videí jsou stále o krok napřed. Algoritmy se totiž učí od sebe navzájem. Jde tak o nikdy nekončící hru kočky s myší. 

Úplně nejlepší variantu obrany je přistoupit na to, že ne všechno, co v médiích vidíme, se muselo nutně stát. Tím spíš to platí o internetu. Je třeba zapojit kritické uvažování a s obezřetností přistupovat k jakémukoliv mediálním obsahu, který konzumujeme. Opatrnost je na místě zejména v okamžiku, kdy šokující obsah přichází z ne úplně známého či ověřeného zdroje. 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.