Etický rozměr předávání vědecké perspektivy: Akademické studium náboženství jako prostor pro tenzi mezi studiem a náboženskou identitou?

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sociálních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

MENŠÍKOVÁ Tereza

Rok publikování 2016
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Příspěvek se věnuje analýze procesů, kterými je studentům v akademickém prostředí předávána vědecká perspektiva a to s důrazem na tenzi, kterou může předávání vytvářet tlakem na jejich osobní postoje a hodnoty. Vědeckou perspektivou je v tomto smyslu chápán specifický způsob myšlení a jednání, jenž operuje s hodnotami racionality, metodičnosti, hodnotové neutrality a objektivity lidského poznávání. V rámci socializace do akademického prostředí se pro studenty stává internalizovaným věděním, které v sobě obsahuje soubor vykonávaných činností, rolí a uplatňovaných pravidel a norem. Tenze, kterou studenti mohou pociťovat během socializačního procesu, pak vychází z formování jejich každodenního světa tímto věděním vázaným na sociální kontext studia. Příspěvek se v této souvislosti opírá o pozice sociálního konstruktivismu Bergera a Luckmanna (1966). Tato teoretická východiska jsou prezentována na výsledcích konkrétní studie, která postihuje motivy studentů k dobrovolnému opuštění studia oboru Religionistika na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně jakožto způsoby odmítnutí socializačního procesu do akademického studia, v němž studenti internalizují vědecký pohled na náboženství. Výzkum se analýzou semi-strukturovaných rozhovorů se 7 bývalými studenty oboru soustředil na detailnější část uvnitř jednotlivých motivů a to na tenzi mezi studiem religionistiky a vlastní náboženskou identitou studentů. Komplexnější informace, které příspěvek přináší o možnostech vlivu a důsledcích sekundární socializace do vědeckého prostředí univerzit, pak přetváří v diskuzi nad otázkami, kde jsou etické hranice odosobněného vědeckého zkoumání a žité každodenní reality, a jak lze s touto problematikou pracovat pomocí renovace předávání vědeckých přístupů.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.