Využití capability přístupu při posouzení dětského well-beingu

Autoři

NAVRÁTILOVÁ Jitka

Rok publikování 2018
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sociální práce
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=98&clanekid=1095
Klíčová slova capability approach; children well-being; assessment
Přiložené soubory
Popis Tato studie si klade za cíl přinést implikace pro posouzení dětského blaha, jehož vymezení a měření s sebou přináší v praxi řadu nejasnosti, a to i přesto, že zabezpečení dětského blaha má legislativní oporu. V textu odpovídám na otázku: „Jaké implikace pro posouzení dětského well-beingu přináší sociálním pracovníkům využívání capability přístupu?“ TEORIE: Při posouzení dětského well-beingu vycházím z capability přístupu formulovaného Amartyou Senem (1992, 1993, 1999) a později rozpracovaného Marthou Nussbaumovou (1999, 2000, 2007). Předložený text reflektuje měnící se kontext dětského well-beigu (Ben-Arieh, 2009) v konfrontaci s měnícím se dětstvím (Corsaro, 2005; Aries, 1962), které výrazně vstupují do debat o posouzení dětského well-beingu a jeho měření. METODY: Tato studie je prezentována jako teoretická studie. VÝSLEDKY: Na základě nových poznatků o dětech a dětství v kontextu postmoderních podmínek a předložených konceptuálních předpokladů capability přístupu je patrné, že především Nussbaumové dimenzionální přístup ke capabilitám přináší sociálním pracovníkům nové podněty pro posouzení kvality života a prospívání dětí.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.