Lidskoprávní šílenství: mediální reprezentace inkluzivního vzdělávání v denících Blesk, Aha! a MF DNES

Autoři

PĚTVALSKÁ Eva URBÁNIKOVÁ Marína

Rok publikování 2018
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Mediální studia
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www https://medialnistudia.fsv.cuni.cz/front.file/download?file=2018%2002%2005%20petvaldska%20urbanikova%2073-97.pdf
Klíčová slova Agenda-setting; comparative content analysis; framing; inclusive education; media representation; people with disabilities; stereotypes
Přiložené soubory
Popis Tento článek analyzuje a komparuje mediální reprezentaci inkluzivního vzdělávání ve třech českých denících (Blesk, Aha! a MF DNES) v období let 2014 až 2017. V roce 2016 byla přijata novela školského zákona, která stanovuje, že děti se speciálními potřebami by měly být zařazovány do tříd běžných základních škol. Navzdory svému bulvárnímu zaměření věnoval deník Blesk tomuto tématu mimořádnou pozornost: vytvořil samostatnou rubriku nazvanou Stop škodlivé inkluzi! a proti této novele spustil systematickou negativní kampaň. Článek zkoumá mechanismy, které k tomu Blesk využil, a porovnává mediální reprezentaci inkluzivního vzdělávání v Blesku s dalšími bulvárními novinami Aha! a serióznějším deníkem MF DNES. Výsledky ukazují, že Blesk využíval pro podporu negativního zobrazení inkluzivního vzdělávání různé redakční strategie: dával prostor zejména aktérům prezentujícím kritická stanoviska, poukazoval především na negativní aspekty inkluze a při zobrazování inkluzivního vzdělávání používal převážně negativní rámce. Na druhou stranu MF DNES nabídl vyváženější zastoupení a druhý bulvární deník Aha! věnoval tomuto tématu jen minimální pozornost.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.