Studijní a pracovní strachy mladých dospělých

Autoři

KOHOUTOVÁ Anežka LACINOVÁ Lenka

Rok publikování 2020
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Psychologie a její kontexty
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www článek - open access
Doi http://dx.doi.org/10.15452/PsyX.2020.11.0005
Klíčová slova school fears; employment-related fears; young adulthood
Přiložené soubory
Popis Cílemstudie bylo prozkoumat možné faktory, které se vztahují k výskytu subjektivně prožívaných studijních a pracovních strachů v období mladé dospělosti. Vzorektvořilo 303 respondentů z projektu „Cesty do dospělosti“ (83,8 % žen, průměrný věk = 24 let; Min = 19,08, Max = 32). Metoda. Data byla získávána pomocí online dotazníků. Výpovědi o studijních a pracovních straších byly získávány metodou volných výpovědí. Dále byly administrovány tyto dotazníky – GIDS, The Academic Self-Efficacy Scale, CDSE-SF, Perception of Parental Autonomy-Support and Control Scale. Z výsledků regresní analýzy vyplývá, že existuje vztah mezi výskytem studijních strachů, akademického vědomí vlastní účinnosti, podporou autonomie ze strany otce, pohlavím a závazkem ke studiu. Dále byl detekován vztah mezi výskytem pracovních strachů a závazkem k práci, pociťovanou kontrolou ze strany otce, pracovním úvazkem a zaměstnáním, které souvisí s plánovanou profesí respondenta. Limitem studie je především velká převaha žen ve výzkumném souboru.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.