Reflexivity Development Demonstrated in Examples of Field Placements of Social Work Students

Autoři

NAVRÁTIL Pavel NAVRÁTILOVÁ Jitka

Rok publikování 2022
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Přiložené soubory
Popis Diskuse o úloze a podobě odborných praxí v sociální práci je bouřlivá již od počátku jejího vzniku (Davis, 1982; Sibeon, 1982). Jádro debaty se soustředilo na rozdílné názory na cíl terénních stáží v profesním rozvoji sociálních pracovníků. Základní otázkou je, zda cíl terénních stáží spočívá v získání určitých (měřitelných) dovedností, nebo spíše v rozvoji profesionálního úsudku. Tento rozpor se v současné době projevuje v dualitě přístupů k terénním praxím studentů založených na kompetencích a na reflexivitě. Také v České republice existuje v rámci debaty o pojetí vzdělávání budoucích sociálních pracovníků a terénních praxí dlouhodobé napětí, jehož těžištěm je konflikt o to, zda má být praktické vzdělávání studentů sociální práce založeno především na kompetenčních, nebo reflexivních principech, které v českém prostředí představují nejvýraznější a vzájemně si konkurující vzdělávací diskurzy (Navrátilová & Navrátil, 2016). Tento text argumentuje ve prospěch reflexivního přístupu ke vzdělávání sociálních pracovníků obecně a konkrétně v oblasti terénních praxí. Poukazuje také na problémy způsobené nedostatečným vysvětlením reflexivního přístupu a jeho důsledky pro vzdělávání a terénní stáže (Thompson & Pascal, 2012; Thompson & Thompson, 2008). V tomto textu uvádíme příklad aplikace reflexivního přístupu na terénní praxe studentů sociální práce v akademickém prostředí a zároveň identifikujeme překážky, které omezují zavedení takového přístupu v českém kontextu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.