Copyright, Credits, and Write-for-Hire Creativity : Authorship and Authority in Czech Silent Screenwriting
| Název česky | Copyright, kredit a write-for-hire kreativita : autorství a autorita v české scenáristice němého období |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | ILUMINACE : ČASOPIS PRO TEORII, HISTORII A ESTETIKU FILMU |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://iluminace.cz/pdfs/ilu/2025/02/05.pdf |
| Doi | https://doi.org/10.58193/ilu.1811 |
| Klíčová slova | Father Kondelík and Bridegroom Vejvara; Ignát Herrmann; regional screenwriting; Czech silent cinema; Biografia; Julius Schmitt; Václav Wasserman; Josef Neuberg; František Horký; Work-for-Hire; copyright; film authorship |
| Popis | Článek zkoumá profesionální status a kreativní práci scenáristů v českém němém filmu prostřednictvím analýzy adaptace románu Ignáta Herrmanna Otec Kondelík a ženich Vejvara z roku 1926 coby případové studie. Text čerpá z konceptů Jonathana Graye a Matta Stahla, skrze něž analyzuje jak praktiky typu work-for-hire a otázky práv určovaly míru kreativní kontroly a uměleckého uznání v souvislostech vztahů autorství a autority uvnitř regionálních "autorských klastrů". Článek odhaluje, kterak pracovní podmínky scenáristů a jejich narativní i stylistické inovace podmiňovala omezení vyplývající z korporátních požadavků a/nebo smluvních vztahů. V důsledku tak poukazuje na doposud přehlížené pracovní vzorce a profesionální výzvy, jimž tuzemští scenáristé v němém období čelili, a rozvíjí nové perspektivy v oblasti regionálních scenáristických studií ve vztahu k výzkumu autorství a kreativní práce v jedinečných průmyslových kontextech. |
| Související projekty: |