A Film Factory, Not a Film Manufacturer : AB Film Company, Studio Branding, and Emerging Regional Silent Film Industry

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sociálních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KOS Martin

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Konferenční příspěvek se věnuje tématu korporátního brandingu v české kinematografii na začátku dvacátých let. Dosud byly domácí filmové společnosti a jejich pozice v rámci filmové kultury zkoumány především z pohledu ekonomických a institucionálních přístupů k historiografii. Význam brandingových operací zůstal přehlížen, ačkoli tato průmyslová dimenze nabízí cenný vhled do korporátních představ a regionálních obchodních strategií. Prezentace se zaměřuje na paratextuální praktiky a zkoumá formy zakládání a posilování jedinečných filmových značek v transformační éře českého němého filmu. S ohledem na post-imperiální politické a ekonomické posuny, stejně jako na průmyslové rekonfigurace, se zabývá strategiemi, které domácí firmy uplatňovaly, aby deklarovaly svůj komerční a umělecký význam na domácím trhu. V tomto ohledu článek vychází z teorie paratextuality a konceptu průmyslové reflexivity, aby odhalil: (a) Jaké typy rétorických rámců místní korporace považovaly za klíčové pro úspěch v konkurenčním distribučním prostředí; (b) Do jakých pozic se filmoví producenti a manažeři veřejně stavěli v rámci průmyslových struktur a prezentovali své obchodní dovednosti a tvůrčí přínos. V tomto ohledu je zvláštní pozornost věnována filmové společnosti AB, jejím předním osobnostem a jejímu korporátnímu časopisu distribuovanému lokálním kinařům. S úmyslem centralizovat českou filmovou produkci pod svou sféru vlivu, společnost AB zahájila provoz svého filmového studia na počátku dvacátých let a propagovala sebe samu jako „filmovou továrnu“, přičemž svůj vznik navenek prodávala jako milník v domácí kinematografii. Tezí této prezentace je, že korporátní paratexty podporovaly a koordinovaly tuto obchodní strategii tím, že značku AB spojovaly především s profesionalitou managementu, estetickým internacionalismem, finanční životaschopností a technologickou konkurenceschopností. Tímto způsobem tak příspěvek prohlubuje naše porozumění ekosystému českého němého filmu, nastiňuje funkce průmyslově vytvářených paratextů a odhaluje pozoruhodné obchodní vzorce v regionálních kinematografiích.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.