Vít Zemčík

„Studium není o získaných kreditech, ale o lidech a inspiraci“

 Kreativní kurzy na Fakultě sociálních studií pomohly Vítu Zemčíkovi úspěšně zvládat i zaměstnání, které vykonával při studiu. Největší zkušenosti získal v Londýně, kde pracoval pro agenturu Mainframe. Ze stáže se pak stala práce na plný úvazek. Za úspěch považuje dvě nominace v European Design Awards. Nyní pracuje v grafickém studiu Oficina v Praze. „Má práce mě baví a z toho mám radost,“ usmívá se Zemčík.

Jméno a příjmení: Vít Zemčík

Datum narození: 16. 11. 1986

Bydliště: Praha-Vinohrady

Studium na FSS: Magisterské: Mediální studia a žurnalistika (2014).

Magisterská diplomová práce: Grafický design zpravodajství České televize v kontextu mediální konvergence.

Práce a kariéra: Už v době studia pracoval jako grafický designér pro Českou televizi v Praze. Od února 2013 působil v londýnské agentuře Mainframe. V srpnu roku 2014 se vrátil do České republiky a nyní působí v pražském grafickém studii Oficina.

Měl jste bližší vztah k médiím a grafice už před nástupem na fakultu?

V páté třídě jsem založil časopis a později na gymnáziu internetové stránky o florbalu, který jsem hrál deset let. Vedlo to k mé spolupráci s florbalovými médii. Už od dětství jsem chtěl pracovat pro média.

Jak jste řešil výběr vysoké školy?

Tenkrát jsem se rozhodoval mezi žurnalistiku nebo reklamou. I když jsem chtěl primárně do Brna, přemýšlel jsem také o marketingové komunikaci ve Zlíně. Nakonec jsem si vybral žurnalistiku a s ní fakultu sociálních studií. Věřil jsem, že tam získám adekvátní vzdělání.

Dobře, ale proč přesně jste si FSS vybral?

Chtěl jsem psát. Chtěl jsem být novinář. Kamarádka, která tam studovala, mi pověděla o své praxi a to byl zásadní okamžik, který mé plány potvrdil. Zaujala mě také možnost zvolit si k žurnalistice druhý obor. Vedle mediálního vzdělání jsem získal i zahraniční na katedře mezinárodních vztahů a evropských studií.

Co jste od studia očekával?

Doufal jsem, že získám nové zkušenosti, seznámím se s novými zajímavými lidmi a více se zaměřím na své budoucí povolání. Chtěl jsem využít všechno, co mi studium na vysoké škole nabídne.

Kdy jste si uvědomil, že jste si vybral správnou školu?

Ve chvíli, kdy jsem se potkal s opravdovými odborníky. Bylo neskutečně zajímavé učit se od lidí, kteří jsou už zkušení a mají toho mnoho za sebou.

Zkuste své studium popsat.

Fakulta byla skvělé místo, kde jsem se setkal s mnoha lidmi z praxe. Mé studium proto nebylo jen shánění kreditů a zelených políček jako u většiny studentů. V mnoha menších kurzech jsem mohl mluvit s opravdovými odborníky a nechat se jimi inspirovat.

Ovlivnilo vaše budoucí profesní směřování něco konkrétního už v době studia?

Setkání s Davidem Možným ve druhém ročníku. Velmi bojoval za existenci digitálních médií, pořádal kurzy se zaměřením na animace a videa. V jednom takovém jsme se učili pracovat v programu Adobe After Effects. Předtím jsem chtěl hlavně psát, ale po absolvování kurzu jsem se rozhodl věnovat animování.

Pomohla vám škola s pracovním uplatněním?

Mohu říci, že velmi. Využil jsem možnosti jet na pracovní stáž do Londýna prostřednictvím programu Erasmus. Agentura Mainframe mi nakonec nabídla smlouvu na plný úvazek. Získal jsem tam mnoho zkušeností. Spolupracoval jsem například na grafice pro filmovou soutěž Media Shorts, což byl jeden z opravdu velkých projektů.

Co nyní plánujete?

Mám velké štěstí, že mě práce baví. V budoucnu chci zůstat u toho, co dělám. Kdybych se chtěl někam posunout, zabýval bych se více způsoby publikace, konkrétně informačním designem. Přitahuje mě celá mediální propojenost.

Kristýna Bendová
Autorka je studentkou Katedry mediálních studií a žurnalistiky na FSS MU.

Foto: archiv Víta Zemčíka.

Publikováno v srpnu 2015

Tři slova, která mě charakterizují: Skandinávie, jazz, káva.

Tři slova, která charakterizují mou práci: Média, animace, typografie.

Co čekám od budoucnosti: Zdokonalování se v animaci, dál se chci bavit svou prací a zlepšit si švédštinu.

Co se mi vybaví, když se řekne FSS: Škola pro mě byla vždy velmi propojená s prací. Zážitků je spousta, obzvlášť z kurzů publicistiky, videa, fotografie nebo grafiky. S lehkým nostalgickým úsměvem s kamarády vzpomínáme na teorie reklamy, na slavné osobnosti, které doporučovaly produkty. Nejčastěji si připomínáme Karla Lopraise, který coby profesionální závodník doporučoval auta.

Mezi čtyřma očima: Ještě před studiem na fakultě sociálních studií vydal Vít Zemčík s přáteli florbalový časopis – za pomoci švédských kolegů, kteří se s ním podělili o grafické šablony. Když držel v rukách osmdesátistránkový výtvor, vzpomněl si na svůj úplně první počin z páté třídy. Dokončil, co začal.