L’Apocalypse en tant que principe revélateur de la (ré)écriture : les fins des mondes dans les Chroniques du Plateau-Mont-Royal de Michel Tremblay
| Název česky | Apokalypsa jakožto odhalující princip (pře)psaní: konce světů v Kronikách du Plateau-Mont-Royal Michela Tremblaye |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2014 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Cahiers ERTA |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
| Klíčová slova | apocalypse; Michel Tremblay; Chroniques du Plateau Mont Royal; imagination |
| Přiložené soubory | |
| Popis | Náš článek se zaměřuje na apokalypsu jakožto strukturní princip románového ságy Chroniques du Plateau-Mont-Royal Michela Tremblaye. Tremblay, québecký spisovatel a dramatik, vlastně vytváří rozsáhlý útvar, jenž je předem určen k destrukci, neboť na jeho počátku stojí zakázaná, incestní láska, jež předznamená nutný trest a tragický konec jedné rodiny, jednoho světa. Nejtragičtější konec nastává v případě Marcela, jež se nachází na hranici dvou světů, imaginárna a reálna, jejichž vzájemnou tenzi se snaží překlenout vytvořením náhradní reality. Jako takový však nakonec jen poukazuje k nefunkčnosti obou sfér a nemožnosti dosažení jakékoli záchrany. Cíl našeho textu spočívá nejen v rekonstrukci apokalypsy jakožto filosoficko-teologického konceptu ontologické negace, ale i ve snaze poukázat na její další významy, jež jsou valorizovány rekurzem k mytologii a náboženským mytémům, které umocňují tragično konce tremblayovského románového univerza. |
| Související projekty: |