„Od lokální k cikánské škole“: homogenizace školní třídy a měnící se role učitele
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2014 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Orbis Scholae |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Sociologie, demografie |
| Klíčová slova | segregation Roma pupils social exclusion |
| Popis | Tento článek je případovou studií svou základních škol navštěvovaných především romskými dětmi, na kterých došlo k etnické homogenizaci. V textu popisujeme proces segregace, tedy změny v lokální k „cikánskou” školu, a dopady, které tato změna měla na tamější žáky a vyučující. Interpretujeme tento proces jako výsledek individuálních rozhodnutí zainteresovaných aktérů – konkrétně rodičů (romských a neromských), vyučujících a vedení školy – které zasazujeme do strukturního kontextu etnických a socioekonomických nerovností. Zároveň věnujeme pozornost dopadům takovéto nové konstelace ve složení žákovské populace na měnící se status škol a její percepci vyučujícími na námi zkoumaných školách – a sledujeme tedy reprodukci strukturálního status quo. Tento text vznáší zásadní otázky týkající se fungování určitého typu škol – od každodenního učení se (žáci), vyučování (učitelé) až po strukturální pohled na ekonomické fungování těchto škol, jejich symbolickou pozici na mapě základních škol, jakož i otázky přesahující budovy těchto škol směřující k připravenosti vyučujících vyučovat na „cikánských školách“ |