„Ale hlavně, když se to trénuje“ : Výcviková profesionalita a primární profesní identita sociální práce

Autoři

KAŇÁK Jan

Rok publikování 2019
Druh Článek v odborném periodiku
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=103&clanekid=1171
Klíčová slova social work; trained professionalism; primary identity; borders of profession
Přiložené soubory
Popis Abstrakt CÍLE: Předkládaný text si klade za cíl odpovědět na otázku: Jak absolvovaný výcvik krizové intervence ovlivňuje zachování hranic oborové specificity u sociálních pracovnic, křesťanek, v organizacích poskytujících krizovou pomoc? TEORETICKÁ VÝCHODISKA: V textu vycházím z diskursivní povahy sociální práce, definuji profesionální diskurs a následně se blíže věnuji specializaci v sociální práci. V ní je podstatné definování primární profesionální identity, kterou spojuji s konceptem Person-in-Environment. METODY: Pro zodpovězení otázky byla využita data z  šířeji zaměřeného výzkumu, která vznikala formou polo-strukturovaných rozhovorů. Analyzována byla za využití prvků konstruktivistické zakotvené teorie. VÝSLEDKY: Výstupy výzkumu popisují koncept Výcvikové profesionality. Definují základně jeho charakteristiky a zároveň poukazují na to, že aby nedocházelo k rozpouštění hranic oboru, je potřeba, aby sociální pracovníci vycházeli při pohledu na situaci krize z konceptu PIE. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Text je možné využít v praxi jako vodítko pro zachování oborové specificity i v situacích specializace sociálních pracovníků. Na úrovni pregraduální přípravy a celoživotního vzdělávání pak jako podnět k zamyšlení se nad vhodností akcentovat PIE jako primární profesionální identitu. Stejně tak je možné jej vnímat jako další příspěvek k diskusi o profesionalitě sociální práce jako oboru.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.