První rusko-české operní styky a jejich okolnosti: Ruslan a Ludmila v Praze a Prodaná nevěsta v Petrohradě

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sociálních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

DUPALOVÁ Zuzana

Rok publikování 2020
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Čeští hudebníci začali na Rusi ve větší míře hledat uplatnění už za Petra Velikého, zřejmě nejvýznamnějším obdobím v oblasti rusko-českých hudebních vztahů se však stalo 19. století, a to i díky působení několika výrazných osobností českého původu v Rusku (například Eduard Nápravník). Do druhé poloviny 19. století spadají také dvě významné události na poli hudebních styků obou zemí – návštěva skladatele Milije Balakireva v Praze, kde jako dirigent uvedl českou premiéru Glinkovy opery Ruslan a Ludmila v Prozatímním divadle (1867), a premiéra Smetanovy Prodané nevěsty v petrohradském Mariinském divadle (1871). Během první z těchto událostí se pak silně projevily spory mezi mladočechy a staročechy, které poté měly vliv i na některé aspekty ruské premiéry slavné opery českého mistra. Příspěvek se bude v krátkosti zabývat zmíněnými premiérami uvedených oper i kulturním a politickým pozadím doprovázejícím provedení Glinkova díla v Praze a jejich důsledky mj. v podobě reakce některých petrohradských kritiků na Prodanou nevěstu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.