Počátky Jednoty umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků v kontextu vídeňské Tonkünstler-Sozietät
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2022 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | MUSICOLOGICA BRUNENSIA |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | Homepage Musicologica Brunensia |
| Doi | https://doi.org/10.5817/MB2022-1-8 |
| Klíčová slova | Prague concert life; 19th century; Händel reception; oratorio; Jednota hudebních umělců ku podpoře vdov a sirotků; Tonkünstler-Sozietät; Tonkünstler Gesellschaft; Haydn; Händel |
| Popis | Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků, známá také pod názvem Tonkünstler Wittwen-und-Waisen Societät, hrála důležitou roli v etablování pražského veřejného koncertního života devatenáctého století. Pozornost badatelů vzbudila dlouhodobým uváděním oratorií Georga Friedricha Händela. Pražská Jednota vznikla po vzoru Tonkünstler-Sozietät (1771), jež se soustavně věnovala provozování oratorií a je považována za nejstarší veřejnou koncertní instituci ve Vídni. Obě společnosti byly založeny se stejným cílem: výtěžky benefičních koncertů saturovaly fond, který sloužil k zabezpečení nemohoucích hudebníků nebo pozůstalých vdov a sirotků. Cílem studie je nastínit vývoj pražského spolku v souvislosti s obdobnými filantropickými organizacemi, zejména vídeňské Tonküstler- Sozietät, a hledat, do jaké míry docházelo k vzájemným vlivům. |
| Související projekty: |