Czech Adaptation of Test 13 Visual-Auditory Learning Included in Woodcock-Johnson IV Tests of Cognitive Abilities
| Název česky | Česká adaptace Testu 13 Audio-vizuální učení z Woodcock-Johnson IV Testů kognitivních schopností |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2023 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | STUDIA PSYCHOLOGICA |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://journals.savba.sk/index.php/studiapsychologica/article/view/692 |
| Doi | https://doi.org/10.31577/sp.2023.02.870 |
| Klíčová slova | Woodcock-Johnson IV; Test 13; Visual-Auditory Learning Test; Czech adaptation |
| Popis | Hlavní cíl tohoto článku je popsat proces adaptace do češtiny Testu 13 Audio-vizuální učení, který je součástí Woodcock-Johnson IV Testů kognitivních schopností. Zvláštní pozornost je věnována rozdílům mezi dvěma jazyky, v rámci nichž adaptace probíhala. Test 13 je úloha kontrolovaného učení a sestává z Testových příběhů, v nichž symboly reprezentují slova. Některé z rozdílů mezi angličtinou a češtinou nedovolovaly prostý překlad slov a vyžadovaly hlubší změny. Analýzy dat ze standardizace ukázaly výbornou reliabilitu, nicméně potvrzení validity české verze vyžaduje další empirické studie. Jedinečnost článku spočívá v popisu adaptace testu do jazyka z větve slovanských jazyků. Může být užitečný pro další výzkumníky z ostatních zemí, v nichž se hovoří slovanským typem jazyka. |