Czech Adaptation of Test 13 Visual-Auditory Learning Included in Woodcock-Johnson IV Tests of Cognitive Abilities

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sociálních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Česká adaptace Testu 13 Audio-vizuální učení z Woodcock-Johnson IV Testů kognitivních schopností
Autoři

MRÁZKOVÁ Monika FURMAN Anton ŤÁPAL Adam URBÁNEK Tomáš

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj STUDIA PSYCHOLOGICA
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://journals.savba.sk/index.php/studiapsychologica/article/view/692
Doi http://dx.doi.org/10.31577/sp.2023.02.870
Klíčová slova Woodcock-Johnson IV, Test 13, Visual-Auditory Learning Test, Czech adaptation
Popis Hlavní cíl tohoto článku je popsat proces adaptace do češtiny Testu 13 Audio-vizuální učení, který je součástí Woodcock-Johnson IV Testů kognitivních schopností. Zvláštní pozornost je věnována rozdílům mezi dvěma jazyky, v rámci nichž adaptace probíhala. Test 13 je úloha kontrolovaného učení a sestává z Testových příběhů, v nichž symboly reprezentují slova. Některé z rozdílů mezi angličtinou a češtinou nedovolovaly prostý překlad slov a vyžadovaly hlubší změny. Analýzy dat ze standardizace ukázaly výbornou reliabilitu, nicméně potvrzení validity české verze vyžaduje další empirické studie. Jedinečnost článku spočívá v popisu adaptace testu do jazyka z větve slovanských jazyků. Může být užitečný pro další výzkumníky z ostatních zemí, v nichž se hovoří slovanským typem jazyka.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.