Reflexe a sebereflexe v kvalifikačním vzdělávání v sociální práci jako cesta k harmonické osobnosti pracovníků

Autoři

DOHNALOVÁ Zdeňka NEČASOVÁ Mirka

Rok publikování 2025
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Caritas et Veritas
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www https://www.caritasetveritas.cz/pdfs/cev/2025/01/10.pdf
Doi https://doi.org/10.32725/cetv.2025.010
Klíčová slova social work; education; social work students; COVID-19 pandemic; reflection; self-reflection; self-awareness; core reflection model; ALACT model
Popis Sociální práce je profese kladoucí vysoké požadavky na osobnost pracovníků. K osobnímu, potažmo profesnímu růstu přispívá reflexe, zpětná vazba a sebereflexe. Cílem textu je hledání odpovědi na otázku po způsobu, jakým schopnost reflexe a sebereflexe u studujících sociální práce podporovat a prohlubovat. Jako vhodný koncept podpory reflexe je navržen model jádrové reflexe a ALACT model. Na příkladu tematické analýzy dvou deníků z období karantény spojené s online výukou studentek vybrané vyšší odborné školy autoři ukazují, jak je možné zkušenosti s krizovou situací pandemie využít k práci na profesním a osobním růstu studentů a studentek sociální práce. V analýze přitom upozorňují na jednotlivé vrstvy obou výše zmíněných modelů.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.