Czech Literature at the Turn of the Epoch and Its International Contexts

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sociálních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Česká literatura na přelomu epoch a její mezinárodní souvislosti
Autoři

POSPÍŠIL Ivo

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Trimarium : The History and Literature of Central and Eastern European Countries. Academic quarterly
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www plný text článku
Doi https://doi.org/10.55159/tri.2023.0101.11
Klíčová slova National revival; specific model of the evolution of literary currents; character of Czech modernism; generational stratification; dichotomous substance of Czech interwar literature
Přiložené soubory
Popis Kontexty české literatury souvisejí s krizovou a revoluční situací, která povlovně vznikala na konci 19. století a vrcholí první světovou válkou a pokusy o světovou revoluci. To se projevilo v určité dichotomnosti české literatury po roce 1918, kdy vzniká Československo jako poměrně velký stát a silná parlamentní demokracie mezi spíše autoritářskými státy, země s kvalitní armádou prověřenou boji první světové války, se silným průmyslem a zemědělstvím, které byly už předtím jádrem hospodářství rakousko-uherské monarchie. Na jedné straně stojí většinová a vlivná literární levice, na druhé straně konzervativní proudy často spjaté s katolickou církví, uprostřed umírněné liberální proudy spjaté s oficiální politikou, tzv. hradní, spojenou s osobností prvního prezidenta T. G. Masaryka (např. Karel Čapek). Nicméně česká literatura jako celek pomáhá budovat národní a státní povědomí, liší se jen v preferenci tradic a politického a ekonomického systému. Problémy nového státu byly ovšem nejen sociální, ale také národnostní, etnické a náboženské, jež se reflektovaly i v mezinárodním rámci. Na rozdíl od jiných zemí střední Evropy (odmítáme tímto pojem „středovýchodní Evropa”, něm. „Ostmitteleuropa”, angl. East-Central Europe, jako asymetrický, neboť pojem Westmitteleuropa, tedy středozápadní Evropa, se takřka nepoužívá; střední Evropa je pojem kompaktní, syntetický a tzv. etnická smíšenost její východní části není silným argumentem) se v české literatuře v návaznosti na charakter národního obrození a specifikum kulturně politického vývoje projevovaly radikálně levicové tendence, což se ukázalo v silné modernistické avantgardě, v níž vrcholu dosáhl český poetismus a surrealismus (podobně na Slovensku) a jejich autoři, mimo jiné Vítězslav Nezval, František Halas, Josef Hora, Jaroslav Seifert (nositel Nobelovy ceny z roku 1984), Konstantin Biebl a další, ale umělecky působivý byl i směr katolický (Jakub Deml, Jaroslav Durych, Jan Zahradníček, Jan Čep aj.); oba směry spolu někdy překvapivě a paradoxně souvisely, stejně jako jejich nositelé; kromě poezie zaujímalo čelnou pozici drama a román (bratři Čapkové, Vladislav Vančura). Seznam vlivných autorů lze ovšem rozšiřovat. Vzájemná souvislost budování státu (jak se jmenuje důležitá kniha českého meziválečného novináře a politika Ferdinanda Peroutky) a české literatury dokládá fakt, že právě v období 1918-1938 dosahuje česká literatura, v novověku poprvé, světové úrovně. Autor zde hájí tezi, že česká literatura spjatá se vznikem samostatného československého státu, se všemi jeho problémy a idealistickými ideologickými konstrukcemi (čechoslovakismus), vytvářela specifický, originální model koexistence různých myšlenkových proudů a vztahu mezi kulturou v širokém slova smyslu a politikou. To jí umožňovalo vytvářet radikální inovace anticipující vývojové tendence světové literatury (surrealismus, antiutopie/dystopie, barokizující próza, experimentální román).
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.