Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sociálních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

JIREČEK Miroslav BEDNÁŘ Michal MORAVEC Jan

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Dějiny a dějepis
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39420/33415
Doi https://doi.org/10.5817/DD2023-1-2-2
Klíčová slova Dějepis; školní předmět; ukrajinští žáci; české školy; válka
Popis Studie prezentuje výsledky dotazníkového šetření o zapojení ukrajinských žáků (kteří přišli v důsledku válečného konfliktu) do výuky dějepisu na českých základních školách. Jedná se o součást širšího výzkumu. Tato studie prezentuje výsledky týkající se počtu ukrajinských žáků zapojených do výuky v českých školách, formy výuky (např. využití asistentů), pokroku v používání českého jazyka, vlivu zapojení ukrajinských žáků na přípravu učitelů dějepisu a problémů, se kterými se učitelé při výuce dějepisu ukrajinských žáků potýkají. Výsledky ukazují, že ukrajinští žáci jsou nejčastěji vyučováni společně s českými žáky, asistent je k dispozici pouze v necelé třetině případů. Pokroky v osvojování českého jazyka u ukrajinských žáků jsou většinově pozorovány a nejdůležitějším faktorem je jejich přímé začlenění do českých tříd. Učitelé vnímají vliv na náročnost přípravy hodin dějepisu v důsledku zapojení ukrajinských žáků, ale většina z nich jej nehodnotí jako významný. Čeští učitelé hodnotí jako nejobtížnější pro ukrajinské žáky problém porozumění českým reáliím, institucím a jazyku. Výsledky jsou porovnávány se zjištěními jiných výzkumů.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.