Nové poznatky k hudebním pramenům prvních provedení Händelových oratorií v Praze
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2024 |
| Druh | Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný) |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Recepce děl Georga Friedricha Händela v českých zemích se soustavněji rozvíjela až s počátkem 19. století, zejména v souvislosti s rozvojem veřejné koncertní činnosti. Händelovo oratorium Mesiáš zaznělo v Praze poprvé 23. března 1804 ve Stavovském divadle na postní akademii pořádané Jednotou hudebních umělců (1803–1903). Tento spolek představil pražskému publiku i další Händelova oratoria, včetně Alexanderovy slavnosti (1810), Samsona (1818), Jefty (1825), Izraele v Egyptě (1855) a Šalamouna (1863). Nový výzkum odhalil významnou část dříve ztraceného archivu Jednoty hudebních umělců. Mezi nalezenými prameny se nacházejí i notové materiály Händelových oratorií. Předběžná analýza naznačuje, že jde o původní materiály, z nichž byla tato díla poprvé provedena v Praze, čímž se otevírají nové možnosti pro zkoumání recepce Händelovy tvorby v pražském koncertním životě 19. století. |
| Související projekty: |