Herní příležitost jako dramaturg. Úvahy nad repertoárem cimbálových muzik na Slovácku

Autoři

ČEVELA Jiří

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Citace
Popis Cimbálové muziky na Slovácku dnes vnímáme jako nedílnou součást projevů etnokulturních tradic na Slovácku. V souvislosti se společenským a kulturním vývojem, který zasáhl do vývoje těchto nástrojových sestav v posledních takřka sto letech, je příhodné zauvažovat nad proměnou repertoáru, kterým se muziky prezentují. Setkáváme se totiž s interpretací lidových písní ze Slovácka, ale i jiných etnografických regionů Moravy, Čech, Slezska i Slovenska nebo východnějších oblastí, stejně tak s umělými písněmi, populárními písněmi, zlidovělými písněmi či dokonce aranžemi filmové hudby. Pokud odhlédneme od diskografií jednotlivých muzik a jejich ambicí překonávat hranice k jiným žánrům (což je samozřejmě další perspektivou dichotomie puristé a inovátoři), podobu repertoáru často určuje samotná příležitost, při které cimbálové muziky hrají. Podle poptávky a ambicí muzikantů či jejich uměleckých vedoucích potom můžeme repertoár rámcově rozdělit do dvou rovin: koncepční, která předkládá promyšlené sady písní, třeba i méně známých, a konzumní, která se zase spoléhá na obecně známé písně. Oboje roviny však podléhají zmíněným ambicím a jisté míře purismu, která byla s lidovým prostředím vždy spjatá. Příspěvek vychází z dlouholetého badatelského úsilí autora a zároveň je součástí jeho probíhajícího disertačního terénního výzkumu (Cimbálová muzika na Slovácku jako předmětu hudebně-interpretačního a sociokulturního výzkumu).
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.