Herní příležitost jako dramaturg. Úvahy nad repertoárem cimbálových muzik na Slovácku
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Citace | |
| Popis | Cimbálové muziky na Slovácku dnes vnímáme jako nedílnou součást projevů etnokulturních tradic na Slovácku. V souvislosti se společenským a kulturním vývojem, který zasáhl do vývoje těchto nástrojových sestav v posledních takřka sto letech, je příhodné zauvažovat nad proměnou repertoáru, kterým se muziky prezentují. Setkáváme se totiž s interpretací lidových písní ze Slovácka, ale i jiných etnografických regionů Moravy, Čech, Slezska i Slovenska nebo východnějších oblastí, stejně tak s umělými písněmi, populárními písněmi, zlidovělými písněmi či dokonce aranžemi filmové hudby. Pokud odhlédneme od diskografií jednotlivých muzik a jejich ambicí překonávat hranice k jiným žánrům (což je samozřejmě další perspektivou dichotomie puristé a inovátoři), podobu repertoáru často určuje samotná příležitost, při které cimbálové muziky hrají. Podle poptávky a ambicí muzikantů či jejich uměleckých vedoucích potom můžeme repertoár rámcově rozdělit do dvou rovin: koncepční, která předkládá promyšlené sady písní, třeba i méně známých, a konzumní, která se zase spoléhá na obecně známé písně. Oboje roviny však podléhají zmíněným ambicím a jisté míře purismu, která byla s lidovým prostředím vždy spjatá. Příspěvek vychází z dlouholetého badatelského úsilí autora a zároveň je součástí jeho probíhajícího disertačního terénního výzkumu (Cimbálová muzika na Slovácku jako předmětu hudebně-interpretačního a sociokulturního výzkumu). |
| Související projekty: |