Život a tvorba Osvalda Chlubny v letech 1934–1939
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | OPUS MUSICUM : HUDEBNÍ REVUE |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://opusmusicum.cz/zivot-a-tvorba-osvalda-chlubny-v-letech-1934-1939/ |
| Klíčová slova | Osvald Chlubna; music in interwar Brno; symphonies; song cycles; compositions for piano; woodwind quintets; concertos for solo instrument and orchestra; stage works |
| Přiložené soubory | |
| Popis | Pětiletí před vypuknutím druhé světové války zaujímá v životě brněnského skladatele Osvalda Chlubny (1893–1971) zvláštní místo. Chlubna se začíná ve větší míře prosazovat v koncertních sálech, jeho skladby jsou vydávány tiskem a sklízí i ocenění a finanční prémie různých institucí. V hudební tvorbě dospěl přes počáteční megalomanské výboje k vlastnímu svébytnému vyjádření a má za sebou první kompoziční pokusy ve všech oblastech tvorby (snad jen s výjimkou úprav lidových písní a tvorby pro děti). Ve sledovaném období 1934–1939 je z jeho tvorby pravděpodobně nejzajímavějším dílem scénické mystérium V den počátku, op. 43 (1935) podle indiánského mystéria Jak smrt přišla do světa z pera Hartleye Burra Alexandra v překladu Otto Františka Bablera. Za zmínku stojí rovněž oceňovaná trojice koncertů (violová Fantasie, op. 44, klavírní, op. 46 a violoncellový, op. 47) z let 1936–1938. Koncert f moll pro violoncello je také poslední skladbou, která ještě není přímo ovlivněna blížícími se válečnými událostmi. Ve svém příspěvku chci sledovat především oblast provádění a recepce zmíněných skladeb. |
| Související projekty: |