"Lidské bytosti nejsou na vrcholu potravního řetězce, tam je vampýrský predátor“ : Vampyrismus coby produkt sociálního darwinismu v satanismu
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Moderní náboženský satanismus již od raných dob LaVeyovy Church of Satan hojně přejímal diskurz sociálního darwinismu, dle něhož by se lidská společnost měla řídit evolučním principem přirozeného výběru a přežití nejschopnějších na úkor slabých. Satanistický sociální darwinismus přitom tématizuje i figuru upíra. Zatímco v LaVeyově The Satanic Bible (1969) vystupuje „psychický upír“ (psychic vampire) jako negativní metafora neschopných nesoběstačných jedinců neprávem vysávajících energii silných lidí (satanistů), na konci 80. let 20. století zažil satanismus přehodnocení upíra v ideál, jímž by se satanista měl stát. Z Church of Satan vzešlý Temple of the Vampire (ToV), založený roku 1989, tak povýšil figuru upíra na zbožštěné satanistovo ego a vrchol potravního řetězce, který predátorsky vysává astrální energii lidí a překonal omezení hmotného těla. Vampýrský diskurz započatý ToV výrazně od přelomu milénia ovlivňuje i sinisterní milieu, pro-kriminální síť vzešlou z britského satanistického Order of Nine Angles, odkud zasáhl i současný extrémně pravicový akceleracionismus. Prezentace představí genealogii diskurzu o vampyrismu v satanismu. Ukáže, jak se obraz vampyrismu transformoval od zavrženíhodné anti-satanistické praktiky přes ideální egoistický a zákon-respektující světonázor s morálkou vyššího řádu až k militantnímu boji proti morálce, státu a egu a jak tento vývoj odráží změny v satanistickém sociálním darwinismu. Historický narativ příspěvku přitom otevře i otázky interakce satanistického vampyrismu s širší popkulturní produkcí o upírech. |
| Související projekty: |