Implementing School Reforms in Late 18th Century Moravia : Minor Schools in Regional Perspective
| Název česky | Implementace školských reforem na Moravě v druhé polovině 18. století : triviální školy v regionální perspektivě |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Příspěvek se zabývá implementací osvícenských vzdělávacích reforem na Moravě v poslední čtvrtině 18. století se zaměřením na to, jak byly osvícenské ideály formulované ve Všeobecném školním řádu z roku 1774 převedeny do praxe na lokální úrovni. Na základě rozsáhlého archivního výzkumu zahrnujícího školní zprávy (1780, 1787–1791, 1807), úřední korespondenci a místní kroniky z českých a rakouských archivů příspěvek odhaluje významný rozpor mezi císařskou vizí a místní realitou. Zatímco počet triviálních škol se mezi lety 1778 a 1805 více než zdvojnásobil, kvalitativní transformace zaostávala výrazně za kvantitativní expanzí, přičemž Morava vykazovala znatelně nižší míru implementace nové metody ve srovnání s Čechami. Prostřednictvím mikrohistorických případových studií z různých moravských krajů příspěvek ukazuje, jak místní faktory (ekonomická kapacita, konfesní složení, síla administrativy a geografie) formovaly výsledky reforem rozhodněji než nařízení Marie Terezie a Josefa II. Tři konkrétní příklady ilustrují odlišné vzorce implementace: protestantská komunitní škola udržující samostatnost navzdory špatným podmínkám, učitel opouštějící své místo, když chudá obec nedokázala vyplatit stanovený plat, a formálně zřízená škola, která v praxi stěží fungovala. Moravský případ zpochybňuje zjednodušené výklady modernizace shora a demonstruje nezbytnost regionálně diferencovaných přístupů k pochopení vzdělávacích reforem v habsburské monarchii. |
| Související projekty: |