PŘEHLEDOVÁ STUDIE: ROZVOJ KREATIVITY V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ — PŘESVĚDČENÍ A PRAKTIKY UČITELŮ V ZAHRANIČNÍCH STUDIÍCH
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Institutio infantium |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://omep.sk/wp-content/uploads/2025/11/CASOPIS_II_OMEP_2_2025.pdf |
| Doi | https://doi.org/10.5281/zenodo.17428613 |
| Klíčová slova | creativity, teachers’ beliefs, teaching practice, preschool teachers, literature review |
| Popis | Přehledová studie se zabývá přesvědčeními (beliefs) a praktikami (practices) učitelů předškolního vzdělávání v souvislosti s rozvojem kreativity v mateřských školách. Analýzou devíti zahraničních studií, vybraných z databází Web of Science a Scopus, si pokládá tři výzkumné otázky: (1) Jaké cíle a výzkumné otázky studie v této oblasti sledují? (2) Jaké metody jsou využívány při zkoumání problematiky v daných studiích a na jakém vzorku? (3) Jaká podstatná zjištění a závěry z těchto studií vyplynuly? Výsledky analýzy ukazují, že učitelé kreativitu obecně vnímají jako klíčovou dovednost v rámci své profese. Zároveň však poukazují na nesoulad mezi přesvědčeními a reálnými praktikami — míra jejich shody se liší v závislosti na individuálním postoji učitele i institucionálním kontextu. Mezi faktory podporující rozvoj kreativity patří otevřenost učitele a schopnost reflektovat a vytvářet podnětné prostředí, zatímco překážky představují tlak na výkon a nedostatek podpory. Přehled zároveň poukazuje na absenci podobných výzkumů v českém prostředí. Výsledky studie přinášejí podněty pro pedagogickou praxi i směřování budoucího výzkumu v předškolním vzdělávání. |
| Související projekty: |