La Postmodernité comme modernité interrogée. Pour une méthode de recherche en littérature contemporaine
| Název česky | Postmoderno jako modernita plná otazníků. Za metodu pro studium současné literatury |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2010 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Cahiers du CERACC |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | http://www.ecritures-modernite.eu/wp-content/uploads/2010/01/Cahier-du-CERACC-n%C2%B04-_-d%C3%A9cembre-2009_Petr-Dytrt.pdf |
| Obor | Písemnictví, mas-media, audiovize |
| Klíčová slova | Modernity; postmodernism; réécriture; irony; contemporary French novel |
| Popis | Příspěvek se vrací ke kontroverzní kategorii postmoderního (z nějž je odvozen postmodernismus). Pokouší se podat důvody pro použití tohoto pojmu z oblasti filozofie v oblasti literární vědy. Poukazuje na napětí mezi myšlením severoamerickým a evropským. S odkazem na koncepty popisované Jean-Francois Lyotardem dává otázku postmoderny do souvislosti s kritickým náhledem na modernitu, do prostoru mezi její odmítání na straně jedné a její kritické čtení na straně druhé. Z tohoto úhlu pohledu se dívá na román Jeana Echenoze, Greenwichský poledník (1979), který lze číst jako anamnézu literární moderny. Tato studie dospívá k závěru, že pokud dnes hovoříme o renarativizaci románu, je to pod vlivem postmodernismu nutně ironický pohled. |
| Související projekty: |