Podpora resilience ve vzdělávání.

Autoři

PUNOVÁ Monika

Rok publikování 2013
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Studia paedagogica
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova resiliency; education; risk factors; protective factors
Popis Tato teoretická stať je orientována na hledání ochranných a rizikových činitelů ve vzdělávání studentů, kteří se musí vyrovnávat s většími nároky životních okolností (např. ohrožené děti, riziková mládež). Cílem přehledové stati je definovat rizikové a protektivní činitele resilience ve vzdělávacím procesu. V první části příspěvku je definován pojem resilience (příznivý vývoj navzdory nepřízni). Druhá část příspěvku pojednává nejprve obecně o rizikových a protektivních činitelích resilience, které jsou následně specifikovány z hlediska sociálně ekologického pojetí (na mikro, mezo a makro úrovni). Ve třetí části jsou představeny konkrétní rizikové a protektivní činitele v oblasti vzdělávání žáků a studentů, které mohou přispívat, či naopak oslabovat jejich resilienční schopnosti (např. osoba pedagoga, nastavení vzdělávacího systému, postoj dětí a rodičů ke vzdělávání). Výsledky řady empirických studií ukázaly, že vzdělávání může za určitých okolností dětem a dospívajícím z deprivovaného rodinného prostředí nahrazovat to, co jim nedokáže poskytnout jejich vlastní rodina a může jim poskytovat bezpečné prostředí k životu. Jako velmi důležitá se zde jeví osoba pedagoga, který může mladého člověka doprovázet při vyrovnávání se s životními těžkostmi, které jsou nad jeho síly. V závěru shrnuji nejdůležitější poznatky a poukazuji na důležitost uplatnění resilienčních činitelů ve vzdělávání studentů.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.