Das kommunikationstheoretisch-pragmatische Konzept sozio-kultureller Realität als Ausgangspunkt der Medienwissenschaften und als Inspiration für die Medienphilosophie

Název česky Komunikačně pragmatický koncept sociálně kulturní reality jako východisko mediálních studií a inspirace pro filozofii médií
Autoři

PAVELKA Jiří

Rok publikování 2013
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Za uplynulých sto let docházelo v jednotlivých humanitních a společensko-vědních oborech a disciplínách k řadě prudkých změn ve výzkumných zájmech a orientacích. Tyto změny začaly být zpětně označovány podle vzoru R. Rortyho jako „obraty“ (turns) – lingvistický (k jazyku; linguistic), antropologický (anthropological), narativní (narrative) či vizuální (k obrazu; visual). Tyto obraty měly za následek – řečeno pomocí jazyka Th. Kuhna, autora knihy Struktura vědeckých teorií (The Structure of Scientific Revolutions, 1964) – proměnu paradigmatu vědeckých disciplín, anebo dokonce vznik nových vědeckých disciplín. Cílem referátu je představit komunikační a pragmatický obrat v humanitních a společensko-vědních disciplínách a na něm založené specifické pojetí kultury a společnosti. Toto pojetí představuje nejen nosné východisko pro komunikační a mediální studia, ale také inspiraci pro filozofii médií.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.