Status mimetických obrazově vizuálních mediálních produktů, aneb úvaha nad magrittovským problémem "Ceci n'est pas une pipe"

Autoři

PAVELKA Jiří

Rok publikování 2010
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Tento referát se zabývá problémem zformulovaným do otázky: jaký sémiotický status mají výtvarné mimetické obrazově vizuální mediální produkty. Vymezuje postuláty gramatiky obrazově vizuálních mediálních textů, tzn. definuje paradigmatiku a syntagmatiku ikonických textů a jednotlivé kategorie konkretizuje a ilustruje na základních typech mediálních produktů (sochách, malbách, knižních ilustracích, fotografiích, mapách, galerijní instalacích, němém hraném, animovaném a loutkovém filmu, pantomimě či baletu). Referát dospívá k přesvědčení, že také ready-mades, galerijní a muzejní instalace materiálních kulturních produktů a landartové projekty mají status mediálních, znakových textů, jsou podřízeny znakovým kódům, a že tudíž nejen Magrittova namalovaná dýmka, ale ani skutečná, v galerii vystavená dýmka již není dýmkou, ale znakovým textem, který nese doslovné ikonické, anebo přenesené symbolické významy.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.