Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2016 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Sociologický časopis |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/181-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-1-2016/3599?culture=en |
| Doi | https://doi.org/10.13060/00380288.2016.52.1.242 |
| Obor | Sociologie, demografie |
| Klíčová slova | ethnicity interaction rituals ethnography peer relations intersections of identities school |
| Popis | V tomto textu se zaměřuji na dynamiku etnicity v desegregované školní třídě. Zabývám se zejména její rolí ve vrstevnické přestávkové kultuře. Ukazuji, že etnicita ve školních vztazích je zpravidla zprostředkovaná a prolínající se s jinými kategoriálními (gender, věk) a sociálními identitami žáků (např. kamarád). Zajímá mě, v jakých kontextech a jakými směry se toto protínání odehrává a jaké integrující a exkludující dopady etnicita ve třídním kolektivu má. Argumentuji při tom, že se etnicita zviditelňuje zejména během ritualizovaných symbolických představení (performance), v nichž jsou různé identity zvýznamňovány. Na pozadí etnografického popisu role etnicity v každodennosti školní třídy analyzuji pozici romských žáků ve třídním kolektivu, jejichž jinakost se stává jak předmětem vylučování, tak prostředkem k sebeprosazování. V průsečících mezi nízkou legitimitou, kterou jsou romští žáci obdařeni v rámci svých žákovských rolí, a vysokou legitimitou v rolích kamarádských, se odkrývá ambivalentní povaha působení etnicity a procesů etnizace ve školním prostoru. |
| Související projekty: |