Informace o projektu
Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin
(MOPED)
- Kód projektu
- GAP404/12/1487
- Období řešení
- 1/2012 - 12/2014
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Fakulta sociálních studií
- Klíčová slova
- vzdělávání, migrace, etnické menšiny, Vietnamci, Ukrajinci, Romové, vzdělávací aspirace, vzdělávací strategie, migrační strategie
Projekt je zaměřen na poznání rozdílů v sociální reprodukci etnických menšin (konkrétně jejich vzdělanostních aspirací a strategií a efektivnosti jejich realizace) v prostředí společnosti a jejího vzdělávacího systému, jež se jen postupně vyrovnávají s růstem etnické různorodosti dané sílící imigrací a emancipací znevýhodněných skupin. Jde o to porozumět na základě výzkumu každodenního života dětí v základních školách (etnografický výzkum) a skrze rozhovory s pedagogickými pracovníky, reprezentanty komunit a neziskových organizací tomu, jak se tyto děti integrují do školních kolektivů a jejich prostřednictvím do společnosti, v jakých kontextech se ve školních třídách zvýznamňuje a je formována etnicita (s přihlédnutím na věk a gender dětí) a jak se s rostoucí etnickou diferenciací vyrovnávají školy jako instituce. Protože tyto otázky významně souvisejí s rodinným zázemím dětí, věnuje se výzkum i jejich rodinám a jsou sledovány interakce mezi rodinou a školním prostředím a kompetence těchto rodin v této interakci i v procesu realizace vzdělanostních aspirací, co se týče jejich dětí.
Publikace
Počet publikací: 34
2021
-
‘Since they are here in Czechia, they should talk in Czech’. Ethnicity in peer groups at school
Intercultural Education, rok: 2021, ročník: 32, vydání: 1, DOI
2018
-
Roma Identity and Ritual in the Classroom. The Institutional Embeddedness of Ethnicity.
Rok: 2018, počet stran: 199 s.
2016
-
Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích
-
Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě
2015
-
Co říkají vyučující o dětech migrantů a dětech z etnických menšin: výsledky dotazníkového šetření
Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti, vydání: Vyd. 1., rok: 2015, počet stran: 27 s.
-
Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti
Rok: 2015, vydání: Vyd. 1., počet stran: 256 s.
-
From Ritual Conformity to Ritual Resistance: Pupils’ Strategies in De-Segregated Classroom
Social Justice and Diversity in Teacher Education. Proceedings of the ATEE Winter Conference 15-17 April, Budapest, Hungary., rok: 2015
-
Vzdělávání minorit a dětí cizinců v celostátních a krajských politikách v České republice
Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti., vydání: 1. vyd., rok: 2015, počet stran: 19 s.
-
"We treat them all the same, but…". Disappearing ethnic homogeneity in Czech classrooms and teachers' responses
Race Ethnicity and Education, rok: 2015, ročník: 18, vydání: 5, DOI
2014
-
From Ritual Conformity to Ritual Resistance: Pupils' Strategies in De-Segregated Classroom
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích