Professionalisation of social work through the perception of ethical problems and dilemmas by social workers

Název česky Profesionalizace sociální práce nahlížená prostřednictvím percepce etických problémů a dilemat pracovníky
Autoři

NEČASOVÁ Mirka TRBOLA Robert

Rok publikování 2019
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Takzvaná postmoderní společnost může být charakterizována různými změnami a nejistotami. Zároveň sociální práce, která nebyla v minulosti plně uznána jako profese v České republice, se na jedné straně potýká s požadavkem po profesionalizaci a na druhé straně se skrytým trendem de-profesionalizace. Jak zdůraznila Evetts (2013), organizační a profesní profesionalismus se liší v různých aspektech, a také ve způsobu ovládání pracovní skupiny. Zatímco profesní profesionalismus závisí na normativní kontrole profesní skupinou, organizační profesionalita v manažerském prostředí využívá profesionalismu jako ideologie pro kontrolu profesionálů na dálku. Ideologie na jedné straně a respektované normy profese na straně druhé jsou využívány manažery záměnně. Cílem tohoto příspěvku je prozkoumat, jak sociální pracovníci vnímá trendy v profesionalizaci sociální práce a jejich strategie při řešení následků tohoto procesu. Téma bylo zkoumáno prostřednictvím kvalitativního výzkumu zaměřeného na obtížné situace (etické problémy a dilemy), s nimiž sociální pracovníci čelí ve své praxi. Výzkum byl částečně věnován zkoumání vztahu mezi vzděláváním a schopností pochopit procesy. Z předběžných výsledků vyplývá, že respondenti nerozumějí procesu profesionalizace v hloubce, ale reagují nevědomky na důsledky na úrovni praxe - snaží se odolat profesionalizaci nebo se cítí bezmocní. Zároveň se zdá, že význam kvalifikace a celoživotního vzdělávání pro pochopení procesu je podceňován. Zjištění přispívá k současné diskusi, která probíhá v Asociaci Školy sociální práce ČR o změnách v minimálním standardu vzdělávání příslušných předmětů - závěry podporují význam hermeneutiky, kritické sociální práce a reflexní praxe ve vzdělávání.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.