Preference tematických a taxonomických vztahů u předškolních dětí

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sociálních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KRÁSA Jan FERULÍKOVÁ Lucie ČAPKOVÁ Lenka

Rok publikování 2022
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis Při řešení problémů se člověk spoléhá na různé typy vztahů mezi reprezentacemi: taxonomické, tematické, percepční či kauzální. Původní názor, že předškolní děti preferují tematické vztahy a že teprve následně se z tematického myšlení vlivem školního vzdělávání vyvíjí taxonomické myšlení, byl přehodnocován již od sedmdesátých let minulého století. Výzkumy v této oblasti ukázaly, že předškolní děti jsou schopny preferovat také taxonomické vztahy a že taxonomické a tematické myšlení jsou dva paralelně se rozvíjející typy myšlení, nikoli dvě vývojová stádia jediného lidského myšlení. Předkládaný výzkum odpovídá na otázku: Jaký typ myšlení (taxonomický či tematický) předškolní děti preferují při řešení předložených úloh? Výzkumu se zúčastnilo 82 respondentů předškolního věku. Průměrný věk respondentů činil 65 měsíců (SD = 7,24). Respondenti řešili 14 úloh v rámci čtyř experimentů. Jednalo se o experimenty: 1. kategorizace geometrických tvarů, 2. nucený výběr v rámci čtyř předmětů, 3. hledání společných vlastností mezi dvěma předměty a 4. sylogismy. Ve třech experimentech (geometrické tvary, společné vlastnosti a sylogismy) u zkoumaného vzorku předškolních dětí převážilo taxonomické řešení. Pouze v experimentu nuceného výběru převážilo tematické řešení. Překvapivá je převaha taxonomických řešení u sylogismů, které představují nejkomplexnější podněty v rámci výzkumu. Předškolní děti jsou schopny využít operací založených na taxonomických vztazích mezi kategoriemi.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.