Proč vede preference tematických vztahů mezi kategoriemi ke spontánnímu vyprávění příběhu?

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sociálních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KRÁSA Jan FERULÍKOVÁ Lucie ČAPKOVÁ Lenka

Rok publikování 2023
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis Předkládaná úvaha vychází z okrajového jevu zachyceného při výzkumu vybraných kognitivních procesů 82 předškoláků. Ve výzkumu ontogeneze myšlení se rozlišují dva základní typy myšlení: tematické a taxonomické. Tematické myšlení je to, které mezi posuzovanými kategoriemi preferuje situační, praktické či názorné vztahy. V úkolu nucené volby (forced choice task) vybere toto myšlení do stejné skupiny např. sekeru, pilu i poleno, protože sekera seká poleno a pila poleno řeže. Taxonomické myšlení preferuje vztahy nadřazenosti, souřadnosti a podřazenosti a v úkolu nucené volby by vybralo jen sekeru a pilu, protože to jsou nástroje. Zatímco taxonomické myšlení vedlo u předškoláků k téměř identickým výsledkům, tematické myšlení bylo mnohem více jedinečné. Zatímco taxonomické myšlení dokáže abstrahovat od všech jiných vztahů a dobrat se tak k jediné správné odpovědi, tematické myšlení se naopak noří do osobní zkušenosti a vede ke zcela nečekaným vhledům do myšlení předškolních dětí. Maximem takového ponoření se do tematických vztah mezi posuzovanými předměty bylo vyprávění příběhů: osobních, a dokonce i fiktivních. Příspěvek krátce představí historii výzkumu obou typů myšlení, pokusí se analyzovat především tematické myšlení a navrhne model vztahu tematického myšlení k narativnímu modu myšlení.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.