AUTISTIC AND DYSPHASIC CHILDREN DIFFER IN SOCIAL RESPONSIVENESS AND EMPATHY BUT NOT IN SYSTEMIZING BEHAVIOR

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sociálních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Autistické a dysfatické děti se liší v sociální vnímavosti a empatii, ale nikoli v systemizujícím chování
Autoři

HRDLIČKA Michal URBÁNEK Tomáš MRKVIČKA Adam KOMÁREK Vladimír POSPÍŠILOVÁ Lenka MOHAPLOVÁ Markéta BLATNÝ Marek DUDOVÁ Iva

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Československá psychologie
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www článek na stránkách časopisu
Doi http://dx.doi.org/10.51561/cspsych.67.5.308
Klíčová slova autism; developmental dysphasia; social responsiveness; empathizing; systemizing
Popis Cíle. Metody Social Responsiveness Scale (SRS) a Empathizing/Systemizing Quotient (EQ/SQ) jsou škály využívány pro posouzení jedinců s poruchou autistického spektra (PAS). Cílem této studie bylo prozkoumat využití obou škál k posouzení jiné neurovývojové poruchy, konkrétně vývojové dysfázie (VD). Soubor a metody. Použitím metod SRS a EQ/SQ bylo posouzeno celkem 103 dětí ve skupinách (1) PAS (n = 30, průměrný věk 8,4 ± 2,6 let), (2) VD (n = 35, průměrný věk 8,9 ± 2,3 let), a (3) zdravé kontroly (ZK; n = 38, průměrný věk 9,2 ± 1,6 let). Subjekty s dalšími psychiatrickými diagnózami, např. mentální retardací a/nebo genetickými syndromy, byly ze studie vyřazeny. Statistická analýza. Na analýzu dat byly použity deskriptivní statistika, one-way ANOVA, chí-kvadrát test a Kruskal-Wallisův test s Bonferroniho korekcí. Výsledky. Statisticky významné rozdíly byly nalezeny ve škále SRS mezi skupinami PAS, VD a ZK (97.0 vs. 52.0 vs. 29.0, p<0.001). Rozdíly ve skórech EQ byly celkově mezi skupinami také významné (17.0 vs. 30.0 vs. 35.0, p<0.001); nicméně post-hoc testování nepotvrdilo významný rozdíl mezi skupinami VD a ZK. Ve skórech SQ nebyly potvrzeny mezi skupinami statisticky významné rozdíly. Limitace. Nevyvážené zastoupení pohlaví mezi skupinami a relativně malý výzkumný soubor byly hlavními limitacemi naší studie.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.