Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí

Autoři

ŠMAHEL David VESELÁ Martina

Rok publikování 2006
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Československá psychologie
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Psychologie
Klíčová slova interpersonal attraction; Internet; text communication; chat
Popis Předmětem předkládaného výzkumu je interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu byla otázka, podle jakých kritérií si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. Bylo realizováno a analyzováno 7 rozhovorů s aktivními uživateli internetu ve věku 19 až 35 let, přičemž při analýze bylo využito metod a postupů zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují a popisují následující znaky, které respondenti považují za virtuálně atraktivní: smysl pro humor, zajímavost, kreativita, inteligence, schopnosti používat slova, jistá míra sebeodhalení, virtuální charisma a princip podobnosti. Naopak za snižující atraktivitu jsou považovány tyto faktory: pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita. Oproti reálnému světu se do popředí dostávají ty charakteristiky, které souvisí s psaným slovem, respektive jsou spojeny rovněž se schopností ovládat počítač, či internet. Důležitou roli při hodnocení atraktivity hraje také princip projekce, kdy se člověk ve virtuálním prostředí musí rozhodovat na základě velmi omezeného množství informací, a proto fantazie či představivost pak doplňují chybějící informace.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.