Lidé na internetu: jaké jsou možné zisky a rizika?

Autoři

ŠMAHEL David KONEČNÝ Štěpán

Rok publikování 2006
Druh Prezentace v oblasti VaV (AV tvorba, WEB aplikace apod.)
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Internet je v současné době využíván asi polovinou české populace, přičemž nejvyšší penetrace internetu je mezi dospívajícími (88% ve věku 12 - 15 let) a vysokoškolsky vzdělanými (76%), nicméně rozdíly ve využívání tohoto média z hlediska věku, vzdělání i výše příjmu se neustále zmenšují. Internet již dávno není jen pracovním nástrojem, ale je místem, kde lidé hledají a navazují vztahy přátelské i partnerské a také zde často hledají zábavu - ať už diskutují o svých nejrůznějších koníčcích, hrají online hry, stahují novou hudbu atd. Spolu s masovým využitím se internet také stává předmětem výzkumu v sociálních vědách: v psychologii, sociologii, žurnalistice či politologii. Ve výzkumu „psychologie internetu“ či specifik chování lidí na internetu se ukazuje, jak mnoho témat a otázek se při zkoumání lidí prostřednictvím tohoto média otevírá. Vždyť téměř každé lidské konání má na internetu svůj obraz, který je nějakým způsobem proměněný, a možných témat výzkumu je tak více než dost. Výzkum psychologických fenoménů vznikajících ve virtuálním světě je v podstatě stále na svém počátku a je zde mnoho prostoru pro tvůrčí myšlenky a vznikající teorie. Ve svém příspěvku bych rád nabídl základní přehled o směrech výzkumu chování a komunikace lidí na internetu a ukázal některé výsledky z dosavadních empirických studií realizovaných v ČR. Předkládaná témata jsou: virtuální komunikace, online vztahy, sexualita na internetu, virtuální identity, online hry, internetové poradenství a problematika závislosti na internetu. U jednotlivých témat budou ve světle dosavadních výzkumů diskutovány možné zisky a rizika, které internet v příslušném kontextu pro člověka představuje.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.