Metacognitive monitoring and metacognitive strategies of gifted and average children on dealing with deductive reasoning task
| Název česky | Metakognitivní monitorování a metakognitivní strategie u nadaných a průměrných dětí při řešení deduktivní úlohy |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2021 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Journal of Eye Movement Research |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | article - open access |
| Doi | https://doi.org/10.16910/jemr.14.4.1 |
| Klíčová slova | individual differences; metacognition; gifted children; deductive reasoning; mental models; eye tracking; gaze transition entropy; reading |
| Přiložené soubory | |
| Popis | Článek se zabývá potenciálními rozdíly mezi nadanými a průměrnými dětmi ve způsobu, jakým uplatňují svoje metakognitivní strategie. Metakognitivní aktivita byla experimentálně navozena prostřednictvím sady úkolů náročných na deduktivní usuzování, které byly participantům prezentovány na obrazovce počítače. V průběhu čtení a řešení zadaných úloh byly zaznamenávány oční pohyby participantů, společně s údaji o subjektivním hodnocení obtížnosti úloh. Přestože mezi nadanými a běžnými dětmi byly zaznamenány mírné rozdíly v závislosti délky řešení úloh a subjektivního odhadu obtížnosti, v metrikách vztahujících se přímo k očním pohybům se obě porovnávané skupiny statisticky významně nelišily. V článku jsou následně diskutovány závěry, které z uvedených zjištění vyplývají jednak pro pedagogiku nadaných žáků, jednak pro možnosti dalšího zkoumání metakognitivních dovedností prostřednictvím eye-trackingu. |
| Související projekty: |