AI si může vymýšlet i odkazovat na neexistující zdroje. Při učení ale dokáže být dobrým parťákem

Umělá inteligence je něco jako cool kid on the block. Každý o něm už někdy slyšel, spousta z nás by se s ním chtěla kamarádit, některým už se to více či méně povedlo, ale někteří pořád neví, jak se mu dostat do přízně. Spřátelit se s tímhle cool společníkem ale nemusí být ani zdaleka tak složité, jak se může zdát. Umělou inteligenci totiž už zřejmě používáte, jen o tom možná ani nevíte.

27. 2. 2024

Bez popisku

Jak v následujícím rozhovoru prozrazuje výzkumnice z Fakulty sociálních studií MU Natálie Terčová, umělá inteligence je dnes téměř všude kolem nás. A může být i šikovným parťákem při přípravě prezentací do školy, při vysvětlování učiva nebo třeba - a to je čím dál důležitější - při budování kritického myšlení. Přečtěte si, kde všude dnes AI najdete, jak vám může pomoci ve škole a na co si dát pozor při práci s ní.

V jakých nástrojích může obyčejný člověk umělou inteligenci použít? Většina z nás zná třeba jen ChatGPT. Jsou i nějaké další praktické nástroje?

S nástroji umělé inteligence se setkáváme stále častěji, a mnohdy si toho ani nejsme vědomi. Příkladem jsou hlasoví asistenti (např. Siri, Alexa), které můžeme již delší dobu najít ve svých chytrých zařízeních. Podobně lze na webových stránkách nebo v mobilních aplikacích narazit na asistenční chatboty. AI asistenti nám mohou pomoci s plánováním úkolů, rozhodováním při nakupování nebo třeba s navigací na silnicích. Systémy umělé inteligence využívají mimo jiné i jazykové překladače jako je DeepL, nebo nástroje pro generování obrázků typu Playground.ai.

Jak může umělá inteligence v podobě zmiňovaných nástrojů pomoci studentům a studentkám například při přípravě do školy?

Zmiňovaný ChatGPT může být užitečným parťákem pro úpravu textu. Může studujícím pomoci zkontrolovat stylistiku, šikovně zkrátit esej, nebo najít synonyma pro kreativní psaní. Umělá inteligence má navíc nekonečnou trpělivost, a může tak nabídnout alternativní formu vysvětlení učiva. Za zmínku stojí také generování obrázků, videí, či šablon pro prezentace. AI nabízí velké množství vizuálního obsahu, který studentům a studentkám poslouží například při přípravě školních projektů a dalších aktivit.

Jsou nějaká rizika, která s používáním umělé inteligence souvisí?

Ano, používání umělé inteligence s sebou nese určitá rizika a výzvy, které je třeba brát v úvahu. Příkladem může být i zmíněné využívání AI k vytváření videí nebo fotografií, které mohou být zneužity pro šíření falešných informací, škodlivých deepfake materiálů a podobně.

Mgr. et Mgr. Natálie Terčová

Natálie Terčová je doktorskou studentkou mediálních studií na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Ve výzkumu se zaměřuje především na digitální dovednosti dětí a dospívajících. Dále se zajímá o online soukromí, sharenting, e-health literacy, umělou inteligenci a poradenství v souvislosti s rizikovým a závislostním chováním u adolescentů. Vystudovala také magisterský stupeň oboru sociální práce na FSS MU, v současnosti působí ve výzkumném pracovišti IRTIS. Setkáte se s ní rovněž v několika předmětech, v nich přednáší, a to jak na Fakultě sociálních studií MU, tak na Fakultě informatiky MU.

Na co by si studenti a studentky měli dávat pozor v případě, že AI využívají při přípravě domácích úkolů, seminárních prací, esejí apod.?

Modely AI mohou tzv. halucinovat, a sice si vymýšlet. Výjimkou není ani odkazování na zdroje, které neexistují. Je tedy zapotřebí si výsledky ověřovat a porovnávat je s vlastními znalostmi. Zdůraznila bych, že nástroje umělé inteligence je vhodné využívat skutečně jen jako pomocníky, nikoli jako zdroje myšlenek. To souvisí také s doporučením, aby studující byli vždy transparentní v tom, zda a případně na co AI v úkolech využili.

Je podle vás důležité naučit se s AI pracovat například už na střední škole?

Dá se předpokládat, že systémy umělé inteligence budou stále více vstupovat do našich životů. Považuji proto za užitečné, aby se studující zavčas s těmito technologiemi seznámili, a znali mimo jejich přínosy také související rizika. Schopnost vyhodnotit doporučení AI mimo jiné rozvíjí i kritické myšlení, a přispívá tak k celkové digitální gramotnosti mladých lidí. Tyto digitální dovednosti, včetně porozumění technologiím umělé inteligence, jim pak výrazně napomohou i na trhu práce.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.