Zvyšování odolnosti a perspektiva naděje ve vzdělávání o změně klimatu

Možná jste někdy zažili i vy situaci, ve které si uvědomíte svoji chybu a zároveň je v určitém slova smyslu už pozdě. Například si chcete osladit kávu, a když už sůl místo cukru padá, uvědomíte si, že jste sáhli po nesprávné cukřence. Víte, že káva nepůjde pít, přestože ještě osolená není – jen ta sůl už bohužel padá.

26. 2. 2024

Bez popisku

Tým projektu HARP (Hopeful And Resilience Perspective in Climate Change Education – Zvyšování odolnosti a perspektiva naděje ve vzdělávání o změně klimatu) věří, že jsme v otázce klimatické změny zaspali, respektive stále ještě částečně spíme a že klimatické vzdělávání je důležitou složkou aktivizace a adekvátní reakce společnosti na tento zásadní environmentální problém. Respektive trochu nám už sůl klimatické změny padá do kávy.

Jak informovat, a především vzdělávat na různých úrovních škol o klimatické změně způsobem, který v konečném důsledku povede ke snaze o aktivní řešení klimatické změny? Jak pomoci vyrovnat se s emocemi, které plynou z uvědomění si hloubky problému, a zároveň vědomí našeho zaspání a stále ještě pomalé reakce společnosti na toto ohrožení? Jak se vyvíjí emoce u lidí, jejichž zaměstnání přináší trvalou přítomnost vědění, že klimatická změna existuje a bude významně spolurozhodovat o dobrém životě našich potomků?

To všechno jsou otázky, na které budeme spolu s Vídeňskou univerzitou a Univerzitou v Utrechtu hledat odpovědi v pedagogické, sociologické i sociálně psychologické rovině.

A co je naším cílem? Přispět k tomu, aby se klimatické vzdělávání rozvíjelo na základě kritické zpětné vazby a nemělo strach z evaluace svých výsledků. Za zásadní považujeme, aby neopomíjelo emocionální složku našeho vztahování se ke světu a aby se Masarykova univerzita na zlepšování kvality vzdělávání o změně klimatu smysluplně a viditelně podílela.

Takové úsilí nám dává smysl a těšíme se na něj.

Čistě věcně na projektu se podílí Katedra environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity, the Center for Teacher Education at the Austrian Educational Competence Centre for Biology, University of Vienna a The Freudenthal Institute for science and mathematics education, Utrecht University. Projekt potrvá 3 roky, ovšem chtěli bychom na něj navázat další výzkumnou spoluprací. Projekt uspěl v konkurenci 173 projektů zařazených do výzvy Twinning Green Deal.

Bohuslav Binka


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.