Ochrana práv studentů a zaměstnanců na MUNI byla doposud zastřešena mnoha mechanismy a procesy na různých pracovištích. Nyní univerzita centralizuje ochranu práv do jedné osoby a pracoviště. Pozici ochránkyně práv zastává Eva Janovičová. Rozhovor s ochránkyní práv nabízí nové číslo Magazínu M.
Podání směřující k ochraně práv může mít podobu oznámení, stížnosti nebo petice. Dle směrnice MU č. 1/2023 ho mohou podat zejména zaměstnanci, uchazeči o zaměstnání, studenti, uchazeči o studium a absolventi.
Jaký se rozdíl mezi oznámením, stížností nebo peticí a jak postupovat popisuje tento článek.
Jak se obrátit na ochránkyni práv
- e-mailem na adresu ochrance@muni.cz
- s využitím online kontaktního formuláře na této stránce
- osobně prostřednictvím předem domluvené konzultace s ochráncem práv
- datovou schránkou MU – ID schránky: 9tmj9e4
- centrální nebo elektronickou podatelnou MU – více informací zde
- poštou „k rukám ochránce práv” na adresu MU – více informací zde
Jak ochránkyně práv postupuje
- na základě přijatého oznámení ochránkyně práv kontaktuje oznamovatele/ku a zjistí bližší informace o celé situaci a o tom, jakou má oznamovatel/ka představu o dalším postupu v celé záležitosti,
- v závislosti od charakteru oznámení ochránce práv zváží následný postup ve věci, který zároveň konzultuje s oznamovatelem/kou – může se jednat o oslovení osob, které jsou v záležitosti involvovány, a o následné setkání ochránkyně práv s těmito osobami; o vyhledávání informací a nalézání možných, i právních řešení věci; o zprostředkování kontaktu mezi stranami konfliktu; o kontaktování odpovědných složek MU (např. vedoucí katedry, děkan/ka),
- kde to obsah oznámení a povaha dotčených práv umožňují, vyřizuje ochránkyně práv oznámení smírně za užití mediace,
- pokud oznámení nespadá do působnosti ochránce práv, bude oznamovatel/ka o tomto informován/a a zároveň mu/jí bude doporučeno, jak může v dané věci postupovat.