ISIC karta a Informační systém
Jak na Informační systém MU?
Jak si pořídit ISIC?
Čtěte zde
![]()
„Milé studentky, milí studenti, vítám vás a gratuluji vám ke vstupu na akademickou půdu naší fakulty. Studium vysoké školy je v mnoha ohledech zásadním milníkem v našich životech. Chceme vám tento začátek co nejvíce ulehčit, a proto jsme pro vás vytvořili tyto stránky s přehledem toho nejdůležitějšího - jak se zorientovat v IS, kde si pořídit studentskou kartu, jak si sestavit rozvrh, na koho se obrátit, když si nevím rady, jaké akce pro vás fakulta a MUNI chystá. A pokud zde nenajdete to, co potřebujete, nebojte se na nás obrátit.“
Adéla Souralová, proděkanka pro studium
Do 15. 5. 2024 najdete v e-přihlášce výsledek přijímacího řízení. V případě úspěchu u přijímacího řízení najdete v e-přihlášce "navržen/a na přijetí".
Dalším krokem je nejpozději do 16. 6. 2024 nahrát do e-přihlášky autorizovanou konverzi maturitního vysvědčení. Autorizovanou konverzi získáte na kterémkoliv kontaktním místě Czech POINT (na kontaktní místo donesete originál maturitního vysvědčení, zde vám bude váš listinný dokument převeden do datového souboru, který si doma stáhnete do svého počítače a nahrajete do e-přihlášky). Jak se dá tato věc vyřídit na Slovensku poradí například tato stránka.
V případě doložení maturitního vysvědčení vám bude nejpozději do19. 6. 2024 vloženo do e-přihlášky elektronicky podepsané rozhodnuti o přijetí.
Pokud nebudete mít maturitní vysvědčení do 16. června, nezoufejte a kontaktujte studijní oddělení na adrese prijim@fss.muni.cz.
Zapsat se do studia můžete pohodlně z domova!
Důležité informace:
Projděte si pozorně web pro studenty a studentky nastupující do prvního semestru studia u nás na fakultě - je nabitý informacemi a najdete tam snad úplně vše.
Prohlédněte si videa pro práci s Informačním systémem MU, které pro vás připravili studenti a studentky FSS. Pomohou vám krok za krokem s registrací předmětů, orientaci v šablonách, rozvrhem a spoustou dalšího.
Zúčastněte se akcí pořádaných Masarykovou univerzitou, naší fakultou nebo samotnými katedrami, které vám pomohou zorientovat se jak na MU, tak ve studiu u nás na fakultě
Určitě vám nesmí uniknout Prvákoviny a akce kateder pro prváky (sleduj weby kateder), na kterých poznáte své starší spolužáky, kteří vám předají studijním životem prověřené tipy, zjistíte, jak probíhá výuka a co vás čeká v prvním semestru.
Pokud budete potřebovat poradit ohledně studia, můžete se obrátit na buddies na FB (starší spolužáky z vašeho studijního programu).
Na naší fakultě máte možnost se zapsat do studia pouze online formou. Termín zápisu je od 20. 6. do 3. 7. 2024.
Doklad o ukončeném středoškolském vzdělání s maturitou (maturitní vysvědčení) musíte vložit do e-přihlášky nejpozději 16. června 2024 ve formě autorizované konverze.
Autorizovanou konverzi získáte na kterémkoliv kontaktním místě Czech POINT (na kontaktní místo donesete originál maturitního vysvědčení, zde vám bude váš listinný dokument převeden do datového souboru, který si doma stáhnete do svého počítače a nahrajete do e-přihlášky).
Online přiložení maturitního vysvědčení v aplikaci E-přihláška. Rubrika se nachází stejně jako ostatní rubriky pod odkazem "Studium, zkoušky a dokumenty", kam vstoupíte kliknutím na odkaz "Upravit". Následně se Vám zobrazí veškeré rubriky náležící k přihlášce. Rubriku pak najdete pod názvem "Dokumenty k zápisu" a vložíte do ní požadované dokumenty buď výběrem souborů z počítače nebo jejich přetažením.
Pokud nebudete mít maturitní vysvědčení do 16. června, nezoufejte a kontaktujte studijní oddělení.
Zápis do studia probíhá od 20. 6. do 3. 7. 2024 v aplikaci E-přihláška.
Připravili jsme pro Vás stručný přehled kroků, které Vás dovedou k úspěšnému zápisu do studia na FSS MU.
Jednotlivé kroky:
1. Ve své e-přihlášce najdete od 22. června nové tlačítko „Zapsat se do studia“.
2. Po kliknutí na toto tlačítko se dostanete na novou stránku, kde musíte povinně zaškrtnout tři potvrzení:
Jakmile tato tři pole potvrdíte a kliknete na tlačítko „Zapsat do studia“, dojde na další stránce k potvrzení Vašeho zápisu.
3. Pod potvrzením ve znění „Zápis do studia proběhl úspěšně“ najdete jedno velice důležité číslo – UČO (univerzitní číslo osoby). Toto číslo si zapamatujte a poznačte, bude Vás provázet celé Vaše studium na Masarykově univerzitě.
Využijete je k přihlášení do Informačního systému MU – dovede Vás tam tlačítko „Přihlásit do IS MU“, které najdete hned pod potvrzením zápisu.
4. Kliknutím na tlačítko „Přihlásit do IS MU“ se dostanete na stránku, na níž si můžete nastavit své prozatímní heslo. Pokud jste již na MU studovali a máte UČO přidělené, přihlašujete se svým stávajícím primárním heslem.
5. Po nastavení vlastního hesla se můžete přihlásit do IS MU. Budete prozatím ve stavu „osoba neztotožněna“, což bude výrazně signalizováno na každé Vaší stránce IS MU. Ztotožnění osob v IS MU je možné provést až do 31. srpna 2024. Více o tomto kroku v boxu níže.
Při výběru online formy zápisu máte dvě možnosti pořízení fotografie, která bude sloužit pro zpracování identifikačních průkazů a zobrazení fotografií v univerzitních informačních systémech. Díky nim se mohou studenti a zaměstnanci v rámci univerzitního prostředí vzájemně identifikovat:
1) Fotografii můžete při online zápisu použít vlastní. Vložit ji můžete podle návodu pomocí této aplikace v INETu.
2) Můžete se přijít vyfotografovat fyzicky.
Přičemž focení probíhá:
"Ztotožnění" je nutné provést do 31. srpna 2024.
Po přihlášení do IS MU uvidíte přímo na titulní stránce výzvu na ztotožnění - tlačítko "Ověřit totožnost". Po on-line zápisu do studia se student můžete ztotožnit následujícím způsobem:
Můžete provést ověření totožnosti on-line pomocí portálu eidentita.cz.
Aplikace uživatele celým procesem postupně provede, stačí následovat zobrazené pokyny. Bližší informace naleznete zde.
Jak na Informační systém MU?
Jak si pořídit ISIC?
Čtěte zde
Jak a které předměty si zapsat?
Jak na docházku?
Co dělat, když se mi předměty kryjí?
Čtěte zde
Kam a na koho se obrátit, když si nevím rady?
Čtěte zde
Jaké akce pro studující v prvních ročnících proběhnou?
Čtěte zde
Než požádáte o vydání ISIC karty, musíme mít v systému vaši fotografii. Máte dvě možností:
Pokud budete potřebovat novou fotografii, ať už proto, že se vám nebude líbit, nebo proto, že začnete nosit výrazné brýle nebo si necháte narůst plnovous, můžete se nechat kdykoliv přefotit.
Nejprve bude potřeba, abyste se seznámili s Informačním systémem Masarykovy univerzity. Nikdo mu neřekne jinak než IS.
Během online zápisu jste získali své UČO – univerzitní číslo osoby, které vás bude provázet celým studiem a brzy ho budete schopni pohotově odříkat, i kdyby vás někdo vzbudil o půlnoci. V rámci online zápisu a prvního přihlášení do IS jste si také nastavili prozatímní heslo.
Jakmile ztotožníte svou osobu online nebo navštívíte Studijní oddělení, získáte své primární heslo, které si můžete kdykoliv změnit. POZOR! Možnost ztotožnit svou osobu máte do 31. srpna 2024. Pokud se nemůžete z jakéhokoliv důvodu dostavit osobně, ozvěte se včas studijnímu oddělení – studijni@fss.muni.cz.
Důležité je, že se svým UČO a primárním heslem se budete přihlašovat i do dalších online systémů na MU.
Tak to je nemilé. Budete si muset zajít na studijní oddělení nechat vygenerovat nové heslo. Jiná možnost bohužel není. Telefonicky ani e-mailem vám heslo sdělit nemůžeme.
Prostřednictvím UČO a tzv. sekundárního hesla se budete přihlašovat ke školním počítačům, k wifi a do některých méně důležitých systémů. Nastavíte si ho sami přímo v ISu.
S Informačním systémem vám pomůže i video průvodce, díky kterému se můžete zorientovat v základních aplikacích, které jako prváci budete potřebovat. K dispozici máte videa vytvořená IS techniky MU dostupná zde a podívat se můžete také na video průvodce IS od studentů FSS.
Existují celkem tři typy čipových karet. V rámci univerzity fungují všechny stejně – karta slouží k vaší identifikaci, bude vám otevírat dveře budov a učeben, budete si na ni půjčovat knížky a pomocí ní budete platit za tisk a v menzách.
Neboli International Student Identity Card. Je dražší, ale jde o mezinárodně uznávaný studentský průkaz, který vám umožní čerpat také řadu slev (pokud si budete každoročně prodlužovat jeho platnost formou digitální revalidace).
ISIC si pořizuje drtivá většina prezenčních studentů.
Je levnější, ale neumožní vám čerpat slevy jako ISIC a funguje pouze jako čipová karta v rámci univerzity.
Tento průkaz si pořizujte jen ve výjimečných případech, pokud by pro vás výhody ISICu neměly význam.
Pokud nastupujete do magisterského kombinovaného studia (tedy tzv. dálkově), bohužel vám nemůžeme vydat ISIC a musíte si objednat speciální průkaz. Bude fungovat pouze jako čipová karta v rámci univerzity, ale nebudete na něj moci čerpat žádné slevy mimo univerzitu.
Tento průkaz si pořizují pouze studenti kombinovaného studia.
Ten by na Masarykově univerzitě bohužel nefungoval jako čipová karta, takže si budete muset požádat o vydání nového.
V tom případě si nový pořizovat nemusíte, čipová karta ve vašem starém ISIC se po zápisu do studia znovu aktivuje a bude plně funkční. Prodlužte si jeho platnost formou digitální revalidace (pokud chcete čerpat na ISIC komerční slevy a využívat ho jako mezinárodní studentský průkaz).
Platba za čipovou kartu se provádí prostřednictvím Obchodního centra MU. Přihlásíte se stejně jako do informačního systému, objednáte si příslušnou kartu jako v běžném e-shopu a zaplatíte platební kartou nebo bankovním převodem.
Na svůj e-mail v IS obdržíte ze Studijního oddělení informaci, že je pro vás ISIC karta nachystaná. Kartu si poté vyzvedněte v úředních hodinách na Studijním oddělení přímo u svých studijních referentek. Jak to na Studijním oddělení chodí, se dozvíte níže.
Seznámit se s ISem je první důležitý krok. Nejspíš jste to udělali už při objednávání čipové karty (ISIC). Pokud ne, podívejte se nejprve znova o kousek výš.
Předměty je možné začít registrovat následující den po vašem on-line zápisu do studia.
Na rozdíl od střední školy u nás nedostanete rozvrh, podle kterého budete chodit na přednášky a semináře, ale sestavíte si ho sami, a to prostřednictvím tzv. registrace předmětů, které si sami zvolíte.
V rámci studia se setkáte se třemi druhy předmětů. Nejdůležitější jsou předměty povinné, takzvané áčkové. Ty musíte absolvovat všechny povinně. V nabídce budete mít také tzv. povinně volitelné předměty, tedy sadu předmětů, ze kterých musíte splnit pouze některé, které si sami vyberete. V případě, že by Vás lákaly volitelné předměty, ty si můžete také zapisovat. Jsou však nad rámec studia a tudíž vám již neposlouží k tomu, abyste mohli přistoupit na konci studia ke státní závěrečné zkoušce.
Vše potřebné zjistíte v tzv. kontrolní a registrační šabloně svého programu, kde naleznete soupis všech povinných i povinně volitelných předmětů a také doporučený studijní plán, tedy návod, ve kterém semestru co registrovat. Ovšem pozor, jde skutečně pouze o doporučený plán a mnohé předměty lze absolvovat kdykoliv. Zhlédněte video návod k šablonám vytvořený studenty a studentkami FSS.
Část kreditů je v rámci každého programu vyhrazena povinnému celouniverzitnímu základu pro všechny studující na MU. Patří sem cizí jazyk, tělocvik a CORE předměty. Detailní informace ke všem těmto předmětům naleznete v samostatné registrační šabloně zde.
Tyto předměty je nutné splnit před připuštěním ke státní závěrečné zkoušce. To, v jakém semestru tyto předměty absolvujete, však záleží jen na vás. Více informací o podmínkách týkajících se jazykových kompetencí studentů naleznete zde.
Věnujte také pozornost tzv. sylabům jednotlivých předmětů. Sylabus naleznete ve Studijních materiálech v IS u daného předmětu. Dočtete se v něm o jeho náplni, rozvrhu, o podmínkách k zápisu, a především o podmínkách jeho řádného ukončení. Zhlédněte video návod k sylabům a studijním materiálům vytvořený studenty a studentkami FSS.
Pokud máte sdružené studium, může se stát, že jste si podle šablony vybrali k registraci povinné předměty pro první semestr z obou programů a v rozvrhu se vám překrývají. Je to bohužel daň za to, že u nás na fakultě můžete sdružovat libovolné programy navzájem. V takové situaci se budete muset rozhodnout, zaregistrovat si pouze jeden z předmětů a ten druhý si nechat na příští rok.
Rozhodujte se podle toho, jestli budou na některý z těchto předmětů navazovat v dalším semestru jiné předměty, které mají tento mezi tzv. prerekvizitami.
Pokud byste přece jen potřebovali oba předměty studovat ve stejném semestru, můžete se s vyučujícími zkusit domluvit, zda byste nemohli oba předměty navštěvovat střídavě. Záleží samozřejmě na jejich náplni a formě. U některých, např. u přednášek, to může být možné. Ve výjimečných případech u programů, kde je studentů málo, je teoreticky možné rozvrh ještě upravit.
Některé předměty mohou mít tzv. seminární skupiny, ze kterých si vyberte pouze jednu, která se vám bude nejvíce hodit. Nemusíte se tedy děsit, že byste předmět museli navštěvovat třeba desetkrát týdně. Prozatím si seminární skupinu vytipujte, zápis do nich proběhne samostatně později (viz harmonogram - zaklikněte si nahoře podzim 2022). A může to být docela boj – zvláště u hojně navštěvovaných předmětů nastane totiž v přesně stanovený den v 17:00 klikací bitva a ty nejlepší seminární skupiny získají jen ti nejrychlejší!
Dalším důvodem může být forma výuky daného předmětu – tzv. bloková výuka. Většinou se jedná o výuku zajišťovanou externími nebo zahraničními lektory a lektorkami hostujícími na naší fakultě. Z tohoto důvodu výuka probíhá intenzivně v určitém období.
Doporučujeme to pro začátek nepřehánět. Abyste za tři roky získali požadovaný počet 180 kreditů, prostou matematikou to vychází na 30 kreditů na semestr. Abyste mohli postoupit do dalšího semestru, musíte získat kreditů alespoň 20.
Pro první semestr je tedy rozumné držet se několik kreditů nad touto spodní hranicí, abyste měli rezervu, kdyby se vám nějaký předmět nepodařilo řádně ukončit, a abyste zároveň nebyli zbytečně přetížení a měli prostor se pořádně rozkoukat.
Ale je možné, že zrovna na vašem programu budou doporučené předměty pro první semestr za více než 20 kreditů. Toho se nemusíte obávat. Určitě si však nezapisujte pro začátek více než 30 kreditů.
Pamatujte také na to, že i když budete mít v počtu kreditů rezervu, s předměty hodnocenými vysokým počtem kreditů to nemusí ve výsledku stačit: např. 3 předměty po 7 kreditech sice dohromady dávají 21 kreditů, ale stačí jeden nezvládnout a do dalšího semestru už nepostoupíte.
Registrace je první krok, ve kterém prozatím projevujete pouze zájem, že chcete daný předmět navštěvovat. Registrovat předměty si můžete v období tzv. registrační vlny, do které spadáte. Jako prváci budete prozatím až v té třetí vlně, která začíná čtyři pracovní dny po zahájení registrace. Je to proto, aby měli studenti, kterým už zbývá méně času do konce studia, větší šanci vejít se do předmětů, které potřebují.
Až nastane zápis předmětů, automaticky se vám zapíšou ty registrované předměty, u kterých budete splňovat podmínky pro zápis – tedy budete studenty programu, pro který je předmět určen, budete mít splněné jiné předměty, které se před zápisem tohoto předmětu vyžadují (tzv. prerekvizity) a především se vejdete do kapacity předmětu. Všechny tyto podmínky naleznete v sylabu. Zároveň je stále možné registrovat si další předměty.
Se zápisem předmětů může probíhat také zápis do seminárních skupin. Buďte připraveni a zaklikněte si tu svoji včas (termíny pro registraci do seminárních skupin najdete u jednotlivých předmětů v IS v záložce Seminární skupiny).
Měli byste také vědět, že první dva týdny semestru je vždy tzv. období změn v zápisu, kdy si můžete zapsané předměty ještě libovolně odregistrovat, nebo naopak si registrovat nějaké jiné. Nemusíte se tedy obávat, že si teď zapíšete něco, co pak nezvládnete ukončit. Ještě budete mít čas to zvážit.
Jak na zápis předmětů v IS se můžete podívat ve video návodu vytvořeném studenty a studentkami FSS.
Pokud se vám předmět nezapíše, protože jste registrovaní nad jeho povolenou kapacitu, nemusí být ještě všem dnům konec. Někteří studenti v pořadí před vámi si mohou nakonec předmět ještě odregistrovat (k tomu slouží tzv. období změn v zápisu) a místo se pro vás uvolní.
Pokud nebudete splňovat jiné podmínky, můžete se ještě pokusit požádat vyučujícího o výjimku. Minimálně ze začátku bychom vám to však moc nedoporučovali. Podmínky pro zápis jsou stanovené z nějakého důvodu, a pokud je nesplňujete, nejspíš by pro vás předmět nemusel být vhodný.
Pozor! Pokud nesplňujete podmínky zápisu, nepište na studijní oddělení. Výjimky udělují v ISu sami vyučující.
Pokud jste nebyli při zápisu seminárních skupin dostatečně rychlí a už na vás zbylo místo jen tam, kde se vám to z nějakých důvodů nehodí, je to nepříjemné. Můžete zkusit počkat, jestli se někdo nakonec z vaší vytoužené skupiny ještě neodhlásí.
Případně, pokud byste měli opravdu vážné důvody k tomu, proč potřebujete zrovna tu konkrétní seminární skupinu, jindy nemůžete (potíže s ranním vstáváním určitě nestačí) a proč nemůžete předmět navštěvovat v jiném semestru, můžete zkusit kontaktovat vyučujícího s prosbou, zda by nebyl ochoten navýšit pro vás kapacitu skupiny nebo vás do skupiny ručně zapsat.
Pozor! Určitě nepište ohledně seminárních skupin na studijní oddělení. Seminární skupiny a jejich členy si v ISu spravují sami vyučující.
První dva týdny semestru jsou na naší fakultě tzv. orientační. Výuka probíhá, ale současně máte možnost zorientovat se v tom, které předměty skutečně chcete v daném semestru studovat, a také nahlédnout do toho, jak to na fakultě chodí. Současně se můžete účastnit akcí, které pořádají jednotlivé katedry a knihovna FSS. Sledujte tak jejich stránky a také se podívejte na akce pro Prváky níže na stránce.
Kromě toho je důležité vědět, že první dva týdny každého semestru jsou vždy tzv. obdobím změn v zápisu, kdy si můžete dodatečně registrovat další předměty, a naopak rušit registraci některých, které jste si už zapsali – například když zjistíte, že pro vás předmět není vhodný nebo že je příliš náročný a vy byste toho teď už měli moc.
POZOR! Jakmile skončí období změn v zápisu, budete muset všechny zapsané předměty ve zkouškovém období řádně ukončit. Poprvé na to budete mít 1 řádný a 2 opravné pokusy. Pokud to třikrát nezvládnete nebo se zkušebního termínu vůbec nezúčastníte, předmět se vám jakožto neúspěšně ukončený automaticky zapíše v dalším semestru, kdy se bude vyučovat. Pokud ho opět nesplníte (a tentokrát již budete mít pouze 1 řádný a 1 opravný pokus), bude to pro vás znamenat konec studia! Toto se týká všech předmětů, i těch volitelných. U nich však máte možnost požádat včas o zrušení povinnosti opakovat předmět. Nelze to ovšem provádět neomezeně – takto si můžete zrušit opakování předmětů maximálně za 18 kreditů.
Docházkový režim na vysoké škole je o poznání volnější, než jak jste byli doposud zvyklí ze střední školy. V zásadě existují dva základní typy výuky – přednášky a semináře. Přednášky jsou dle studijního řádu nepovinné, účast na seminářích je povinná, vždy však záleží na konkrétních požadavcích vyučujících.
Pokud onemocníte, máte samozřejmě možnost se z povinné výuky omluvit. Žádost o omluvení nepřítomnosti podáte v IS MU skrze Aplikaci Úřadovna v sekci Student. Cesta je následující: Student -> Během studia -> Úřadovna -> Podání nové žádosti. Zde v rozklikávacím boxu vyberte jednu z následujících žádostí s předponou FSS StudO: Bc. a Mgr. studium a následně konkrétní žádost. Omluvenka musí obsahovat Vaše jméno, dobu trvání absence (od – do), důvod absence a razítko a podpis lékaře. Student je povinen doručit omluvenku prostřednictvím IS MU studijnímu oddělení do 5 pracovních dnů ode dne, který žádá omluvit.
Když budete mít akutní zdravotní problém a svého praktického lékaře máte daleko, můžete využít služeb univerzitního lékaře. Více informací naleznete zde. Na akutní péči mají zdarma nárok i studenti ze Slovenska, musí si však zaregistrovat svůj průkaz na místní pobočce VZP (Benešova 10). Více zde.
Jak si upravit menu v Informačním systému MU
Kontrola nastavení správného odbobí studia
Šablony a doporučený studijní plán v Informačním systému MU
Zápis předmětů v Informačním systému MU
Sylabus a studijní materiály v Informačním systému MU
Kontrola průchodu studiem v Informačním systému MU
Ať už chcete být součástí dění nebo se na dlouhou dobu ponořit do knih, na FSS máte k dispozici nejrůznější techniku a softwarovou podporu pro vaši práci i odpočinek.
V budově FSS máte možnost připojení se k internetu z notebooků, tabletů a mobilních telefonů prostřednictvím Wi-fi. MU používá celosvětově rozšířenou síť Eduroam, která umožňuje principem jednotného přihlášení využívat internetové připojení na většině akademických institucí na světě.
Návod na připojení naleznete zde.
Univerzita nabízí pro studenty a studentky různé programy ke studijnímu či pracovnímu využití. Některé programy lze nainstalovat i na svůj osobní počítač, s jinými lze pracovat pouze na počítačích MU. Kromě samotných programů jsou někdy součástí licence také zvýhodněné ceny na další software. Podívejte se na nabídku zde.
V knihovně jsou k dispozici počítače, ke kterým se přihlásíte přes svoje UČO a sekundární heslo. Můžete z nich také tisknout. Cokoliv odešlete do tisku, vytiskne se vám po přiložení vaší ISIC karty ke čtečce na libovolné tiskárně v knihovně. Na tiskárnách můžete také kopírovat nebo skenovat. Tisk a kopírování jsou zpoplatněny a strhávají se vám automaticky z tzv. SUPO účtu. Ten si můžete dobíjet online nebo pomocí tzv. bankovníků, jeden naleznete v knihovně přímo naproti výpůjčnímu pultu. Před prvním použitím musíte účet nejprve aktivovat v systému Inet.
Návody, jak v knihovně tisknout, kopírovat a skenovat naleznete na stránkách knihovny.
Na tomto odkazu najdete předhled návodů pro vedení online výuky a nástroje bezkontaktní komunikace.
Všechny učebny a posluchárny Fakulty sociálních studií najdete jednoduše – jsou všechny pod jednou střechou. Potřebujete navštívit studijní oddělení nebo vyhledat učebnu? Použijte interaktivní mapu v tomto odkaze.
Masarykova univerzita se nachází v mnoha budovách po celém Brně. Někdy může být trochu náročné najít to správné místo menzy nebo sportoviště. Existují však nástroje, které vám v tom pomohou. Navíc časem zjistíte, že označování učeben na fakultě má svůj systém. Jakoukoliv budovu či místnost na MU naleznete online na webu zde nebo v aplikaci Kompas.
Učebny na Fakultě sociálních studií jsou označovány tak, že první číslo značí podlaží a další číslo pořadí učebny. Na každém podlaží se můžete řídit rozcestníkem umístěným naproti schodům.
Pokud nebydlíte v Brně nebo blízkém okolí a budete tedy potřebovat najít v Brně bydlení, máte v zásadě dvě možnosti: kolej, nebo studentský byt.
Masarykova univerzita nabízí celkem 11 kolejí v různých částech Brna a s různou úrovní komfortu, a tedy také v různých cenových relacích. Nejblíže k fakultě jsou koleje Veveří, o něco dále pak Tvrdého. Větší procházka už by vás čekala, kdybyste se rozhodli pro koleje náměstí Míru či Klácelova. Všechny tyto koleje představují spíše nižší standard a musíte zde počítat se společným sociálním zařízením pro celé jedno patro. Jinou možností je ubytování v tzv. buňkách, kde jsou koupelna a WC společné většinou pouze pro dva pokoje. Tak jsou řešeny např. koleje Kounicova, které jsou rovněž v docházkové vzdálenosti od fakulty. Stejně vypadají koleje v Komárově (Bratří Žůrků a Sladkého) nebo Vinařská. Odsud však už určitě bude nutné dojíždět MHD.
Přehled všech kolejí naleznete na mapě níže. Jak to na jednotlivých kolejích vypadá, jaké jsou tu ceny a jak a kdy se o koleje žádá, to vše naleznete přímo na webu Správy kolejí a menz.
Načítám mapu…
Pokud nechcete na kolej, můžete si najít bydlení ve sdíleném studentském bytě. Inzeráty naleznete přímo v IS na speciální vývěsce nebo můžete využít různé facebookové skupiny či specializované servery.
Ať už budete bydlet na kolejích, nebo ve studentském bytě, pokud nemáte trvalé bydliště v Brně a pokud na MU studujete svoje první bakalářské nebo navazující magisterské studium, dvakrát ročně máte nárok na přiznání tzv. ubytovacího stipendia. Jeho výše se pohybuje kolem 3 000 Kč, tak proč toho nevyužít. Jen je třeba o něj včas požádat prostřednictvím IS, který vás s předstihem upozorní. Více o ubytovacím stipendium naleznete zde.
POZOR! Pokud nejste občany ČR, máte povinnost platit v Brně poplatek za zpracování komunálního odpadu. Více se dočtete zde.
Na FSS můžete najít zázemí pro relax i soustředěné studium. Určitě prozkoumejte zákoutí knihovny a navštivte prostorné atrium. Odpočinkové zóny najdete i v jednotlivých patrech naší fakulty. Po celý rok je možné využít venkovní a přitom uzavřené prostory k posezení nebo relaxaci pod širým nebem. V suterénu fakulty se navíc nachází fakultní bistro Dezert.
Fakulta se nachází v srdci všech vyhlášených brněnských kaváren a bister. Tři nejbližší kavárny – Podnebí, Café Atlas a Mezzanine –jsou od vchodu fakulty 100 metrů. Určitě ale vyzkoušejte i ty vzdálenější.
V blízkosti FSS se nachází také areál Filozofické fakulty, která nabízí další možnosti pro relax. Jestliže jste sami a nechcete si s nikým povídat, můžete využít tzv. tiché kafe – relaxační prostor s kuchyňkou v suterénu Ústřední knihovny FF. Příjemné posezení se nachází také na nádvoří za budovami G a J, kde je k dispozici fakultní kavárna zvaná Krmítko. V budově N můžete navštívit kavárnu FAINE.
Pokud se chcete občerstvit levně, máte k dispozic akademické menzy – něco jako univerzitní školní jídelny. Nejblíže fakultě je velká menza na Moravském náměstí, která v patře nabízí také Veggie bar. Za jídlo v menzách budete platit svou ISIC kartou, která je napojena na váš stravovací účet v systému Kredit. Dobíjet si účet můžete v hotovosti na pokladnách nebo převodem z tzv. SUPO účtu (přes něj se platí i další věci na univerzitě jako koleje nebo třeba tisk či kopírování v knihovnách). Jídlo si můžete také předem objednat, abyste měli jistotu, že až přijdete, nebude už vyprodané. Více informací naleznete na webu Správy kolejí a menz.
Z Hlavního nádraží se k naší fakultě dostanete pěšky za 10 minut nebo můžete využít linku 4, která má zastávku přímo před naší fakultou (zastávka Komenského náměstí).
Pokud nebudete bydlet tak blízko fakultě, abyste mohli chodit pěšky, můžete využívat bikesharingová kola nebo koloběžky. Více info najdete na webu Brno na kole.
V případě, že budete bydlet od fakulty dále, můžete využívat brněnskou MHD. Když to nebude pravidelně, vystačíte si s jednorázovými jízdenkami, které můžete koupit v papírové podobě v automatech nebo v trafikách, elektronicky přes SMS nebo aplikaci Sejf, případně můžete zkusit využít nový systém Pípni a jeď, který umožňuje platit přímo ve vozech MHD bezkontaktní platební kartou.
Při častějším cestování se vám však určitě vyplatí předplatní jízdenka, které se v Brně říká šalinkarta (od slova šalina, což je brněnské označení pro tramvaj, kdyby někdo náhodou nevěděl). Můžete ji pořídit na měsíc, čtvrtletí nebo rok a na všechny můžete uplatnit studentskou slevu. Šalinkarty existují buď klasické papírové, nebo si můžete vyřídit elektronickou, která je napojena na bezkontaktní platební kartu. Při pořizování elektronické šalinkarty dokonce ani nemusíte nikam chodit s potvrzením o studiu, a když v ISu udělíte souhlas, vše lze ověřit online. Přehledný návod stahujte zde. Další informace k jízdnému naleznete na webu Dopravního podniku města Brna.
Pokud se někdy trochu zdržíte na posezení se spolužáky, měli byste vědět, že v noci funguje brněnská MHD ve speciálním režimu. Nejezdí šaliny ani trolejbusy, ale pouze autobusy na speciálních nočních linkách, kterým nikdo neřekne jinak než rozjezd. To proto, že všechny noční autobusy se vždy v celou hodinu (před nepracovními dny i o půl) potkají na hlavním nádraží (neboli na hlavasu), které plní funkci hlavního přestupního uzlu, a odtud se pak rozjedou do různých koutů Brna.
Pokud byste cestovali do okolí Brna (třeba na víkendový výlet), může se vám hodit informace, že v celém Jihomoravském kraji platí v autobusech a vlacích jednotný tarif, tzv. IDS JMK. Cena jízdenky se odvíjí od počtu zón, jak je to koneckonců běžné i v jiných krajích ČR. Brněnská MHD standardně zasahuje do zón 100 a 101 a na tyto dvě zóny také platí běžná šalinkarta. Nezapomeňte, že když se prokážete svým ISIC, máte jakožto studenti do 26 let v mimobrněnských zónách slevu (po Brně platí sleva jen na šalinkartu, nikoliv na jednorázové jízdenky).
Vysokoškolské studium není jen o studiu samotném. Důležitým momentem je navazování kontaktů a přátelských vztahů, které možná přetrvají celý život. Proto určitě nezapomínejte také na zábavu se spolužáky a kamarády. V Brně budete mít spoustu možností, kam společně zajít a popovídat si.
Skvělé přátele a zároveň aktivní realizaci můžete najít ve studentských spolcích. Na Fakultě sociálních studií jich působí celá řada. Vybrat si můžete z celé palety zaměření – od studentského rádia (Radio R) a časopisu Halas přes Muni TV, Fakescape až po Okrašlovací spolek. Seznam všech spolků naleznete zde. Případně se můžete zapojit do některého z 25 celouniverzitních spolků.
Studentské spolky mohou pravidelně na svou činnost dokonce získat speciální stipendium.
Stipendium je peněžitá podpora pro studenty. Cílem stipendijních programů je podpořit studenty v aktivitách souvisejících se studiem, a to na základě splnění určitých kritérií stanovených pro konkrétní stipendium, jedná se např. o studijní či tvůrčí výsledky.
Pokud nejste z Brna a studujete na MU své první bakalářské nebo navazující magisterské studium, můžete dvakrát ročně požádat o ubytovací stipendium. Pro případ tíživých životních situací existují sociální stipendia. Když budete studovat s dobrými známkami, můžete se těšit na prospěchové stipendium. Fakulta poskytuje ještě mnoho dalších stipendií, zejména na podporu zahraničních výjezdů, ale také na spolkové a kulturní činnosti studentů. Přehled všech stipendií naleznete zde.
Další stipendia poskytuje pro studenty a studentky MU také Masarykova univerzita. Jejich přehled naleznete zde.
Obrovskou výhodou studia na naší fakultě je možnost vycestovat na studijní pobyt do zahraničí, který vám umožní získat cenné zkušenosti i kontakty. Možností, jak vycestovat, je celá řada a naleznete je na webu fakulty nebo Centra zahraniční spolupráce MU.
Studijní nebo pracovní pobyty v zahraničí vnímáme na FSS MU jako zásadní příležitost a velmi podstatnou součást studia. Díky nim získáte nejen nové odborné poznatky a praktické dovednosti, ale také se osamostatníte a navážete nová přátelství a profesní vztahy, mnohdy na celý život. Pokud se zajímáte o atraktivní pracovní pozice, zahraniční zkušenost by ve vašem životopise neměla chybět. Výrazně totiž zvyšuje šance na úspěch.
Na FSS máte možnost absolvovat část studia v zahraničí se stipendijní podporou. Jen s programem Erasmus+ máte na výběr až 220 partnerských univerzit po celé Evropě, na kterých můžete studovat v rámci semestrálních výměnných pobytů. Tento program umožňuje také praktické stáže ve firmách a institucích v zemích EU.
Mimo Evropskou unii pak můžete studovat na partnerských univerzitách naší fakulty i celé MUNI. Vydat se můžete do USA, Izraele, Ruska, Švýcarska, Indie, Japonska, Austrálie, Mexika nebo do Jižní Koreje a na Tchaj-wan. Naši studující úspěšně získávají stipendia pro své zahraniční studium od Fulbrightovy nadace či jako vládní stipendisté. Pokud si vyberete pobyt na instituci, která konkrétní stipendijní podporu nemá, můžete získat podporu a vycestovat jako Freemovers.
O možnostech výjezdů do zahraničí si můžete přečíst např. ve fakultním časopise Atrium.
Abyste mohli využívat všech služeb knihovny, třeba i půjčování knih, zaregistrujte se online v systému Inet. Získáte tak registraci do všech knihoven na MU a přístup do čtenářského konta. K půjčování budete potřebovat kartu ISIC.
Knihy vyhledávejte v knihovním katalogu, poznamenejte si signaturu knihy a případně i barvu studovny pro lepší orientaci v knihovně. Pokud je kniha umístěna v jedné ze studoven v knihovně, můžete si ji rovnou půjčit u výpůjčního pultu. Knihy mohou být měsíční a prezenční – měsíční si můžete půjčit na měsíc s možností prodlužování, prezenční poznáte podle červeného puntíku na hřbetu knihy a jsou určené ke studiu v knihovně. Některé knihy jsou umístěny ve skladu, u takové knihy najdete v katalogu poznámku, že si ji po přihlášení do čtenářského konta můžete objednat. Informace o prodlužování výpůjček knih nebo zadávání rezervací na knihy, které jsou půjčené, najdete na webu knihovny.
V knihovně můžete využít individuální studijní místa anebo se usadit v knihovním obýváku – Oranžové studovně, využít jednu ze skupinových studoven s možností rezervace na konkrétní den a čas, nebo jen relaxovat v některé z chill-out zón u seriálu či denního tisku.
K dispozici máte také počítače, ke kterým se přihlásíte přes své UČO a sekundární heslo. Můžete z nich také tisknout. Pro zahájení tisku stačí dokument odeslat z PC či notebooku a přiložit ISIC kartu ke čtečce na libovolné tiskárně. Na tiskárnách můžete také kopírovat nebo skenovat. Tisk a kopírování jsou zpoplatněny a strhávají se vám automaticky z tzv. SUPO účtu. Ten si můžete dobíjet online nebo pomocí tzv. bankovníků (je umístěn u výpůjčního pultu). Před prvním použití musíte účet nejprve aktivovat v systému Inet. Vytištěné materiály si v knihovně můžete nechat svázat do kroužkové vazby.
Informace o dalších službách, otevírací dobu či tipy na doporučené zdroje pro váš obor najdete na webu knihovny.
Pokud byste potřebovali pracovat na počítači nebo tisknout v noci, můžete využít Celouniverzitní počítačovou studovnu na Komenského náměstí, která je otevřená nonstop.
2. Tipy na online nástroje
Jako studenti MU můžete využívat i další užitečné online nástroje. Zajímat by vás mohla především možnost pracovat s nástroji Microsoft Office 365 včetně jejich instalace přímo do vašeho počítače, k dispozici máte také univerzitní účet pro aplikace G Suite a další užitečný software.
Přehled všech IT služeb pro studenty MU naleznete zde.
Ještě než se na někoho obrátíte s dotazem, zkuste se podívat, zda vlastně odpověď nedokážete zjistit docela snadno sami na webu. Pro záležitosti týkající se studia na univerzitě obecně využijte sekci Studenti na webu MU, obdobně existuje sekce Student také na našem fakultním webu. Dalším důležitým zdrojem informací je Informační systém MU, který má svoji nápovědu. Programově specifické informace zkuste hledat na webu vaší katedry.
Pokud jste odpověď na své otázky nikde na webu nenašli, bude nejjednodušší se zeptat. Důležité však je ptát se na správném místě, kde vám budou schopní poradit. Existuje v zásadě několik možností:
Na studijní oddělení směřujte dotazy povětšinou administrativního charakteru, které se týkají vašeho studia a studijní agendy obecně.
Příklady dotazů:
Jak to na studijním oddělení funguje, zjistíte níže.
S dotazy, které se týkají pouze vašeho studijního programu, je mnohdy lepší se nejprve obrátit na konzultanta programu. Kdo to je, zjistíte na tzv. kartě programu na webu v sekci Pro uchazeče. Rozkliknete si konkrétní studijní program a vždy dole v zápatí stránky naleznete jméno konzultanta a kontakt na něj.
Na některých katedrách může být dobrou styčnou osobou také sekretářka nebo nějaký jiný vyučující, než je zrovna konzultant programu. To už časem zjistíte sami nebo se zeptejte starších spolužáků.
Příklady dotazů:
S některými dotazy je dokonce nejlepší obracet se přímo na vyučující konkrétních předmětů, pokud se týkají konkrétně jich.
Příklady dotazů:
Cenným zdrojem informací pro vás mohou být také vaši (starší) spolužáci. Ptát se jich můžete buď přímo, nebo prostřednictvím sociálních sítí – zeptejte se, zda neexistují nějaké programové nebo katederní FB skupiny sdružující studenty a studentky daného programu. Doporučujeme sledovat zejména studentské spolky a také byste měli vědět, že některý z vašich starších spolužáků je určitě členem tzv. programové rady, která dohlíží na chod každého studijního programu. Zejména pokud byste měli nějaké připomínky a náměty, je vhodné je adresovat přímo jemu. Své zástupce máte rovněž v akademickém senátu.
Buďte však opatrní! Některé věci se mohly od doby, kdy studovali na vašem místě vaši kolegové a kolegyně, již docela značně změnit, a v ledasčem se také mohou mýlit. Zkrátka mějte vždy na paměti, že informace od spolužáka není oficiální a nespoléhejte na ni. Řiďte se vlastním úsudkem a oficiálními dokumenty.
Dalším místem, kde můžete konzultovat své problémy, jsou některá celouniverzitní pracoviště. Patří sem Poradenské centrum, Kariérní centrum, Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky Teiresiás, k dispozici jsou také psychologické konzultace a další. Kompletní přehled najdete zde.
Kanceláře studijního oddělení naleznete v přízemí fakulty nalevo. Jsou vám zde k dispozici studijní referentky, z nichž každá má přidělenou určitou agendu. Kontakty a rozdělení agendy pro bakalářské a magisterské studium naleznete zde.
Studijní oddělení můžete kontaktovat buď telefonicky, e-mailem, nebo na něj zajdete osobně.
Psát můžete na e-mail studijni@fss.muni.cz. Není nutné kontaktovat konkrétně vaši studijní referentku.
POZOR! Na studijní vždy pište pouze z oficiální e-mailové adresy v IS, nikdy ze soukromých adres. To proto, aby studijní referentky bezpečně věděly, s kým komunikují. Přece jen jde o oficiální korespondenci. (Tomu by měl mimochodem odpovídat i styl vašeho e-mailu.)
Při návštěvě studijního najdete na Studijním oddělení vlevo agendu pro bakalářské studium, napravo je pak agenda k magisterskému studiu. Obracejte se vždy na referentky dle stupně vašeho studia.
Načítám mapu…
Termín IS Prvákovin:
červen–červenec 2024
Registrace
![]()
„Milé studentky, milí studenti, vítám vás na FSS a jsem moc ráda, že jste si pro své pokračování ve studiu zvolili právě naši fakultu. Navazující magisterské studium je novou etapou vašeho (nejen studijního) života. Pro mnohé z vás je to první zkušenost s FSS, pro jiné „jen“ pokračování na dalším stupni. Abychom vám všem usnadnili orientaci v magisterském studiu, vytvořili jsme pro vás tyto stránky s přehledem toho nejdůležitějšího. Jak se zorientovat v IS, kde si pořídit studentskou kartu, jak si sestavit rozvrh, na koho se obrátit, když si nevím rady, jaké akce pro vás fakulta a MUNI chystá? Pokud zde nenajdete odpovědi na všechny otázky, nebojte se na nás obrátit.“
Adéla Souralová, proděkanka pro studium
Do 6. 2. 2025 najdete v e-přihlášce výsledek přijímacího řízení. V případě úspěchu u přijímacího řízení najdete v e-přihlášce "přijat/a" nebo "navržen/a na přijetí".
Pokud najdete v e-přihlášce výsledek přijímacího řízení "přijat/a", znamená to, že jste absolventem/absolventkou MU a již na Vás čeká jen zápis do studia.
Pokud najdete v e-přihlášce výsledek přijímacího řízení "navržen/a na přijetí", může to znamenat dvě možnosti:
V případě doložení bakalářského (magisterského) diplomu vám bude nejpozději do 5. 2. 2025 vloženo do e-přihlášky elektronicky podepsané rozhodnuti o přijetí.
Pokud nebudete mít bakalářský (magisterský) diplom do 5. února, nezoufejte a kontaktujte studijní oddělení.
Zapsat se do studia můžete pohodlně z domova!
Důležité informace:
Seznamte se s IS, prostudujte web a zaregistrujte si předměty. Náš web je nabitý informacemi a najdete tam snad úplně vše.
Prohlédněte si videa pro práci s Informačním systémem MU, které pro vás připravili studenti a studentky FSS. Pomohou vám krok za krokem s registrací předmětů, orientaci v šablonách, rozvrhem a spoustou dalšího.
Na naší fakultě máte možnost se zapsat do studia pouze online formou. Termín zápisu je od 10. 2. do 14. 2. 2025.
Doklad o ukončeném bakalářském/magisterském vzdělání (bakalářský nebo magisterský diplom) musíte vložit do e-přihlášky nejpozději 5. 2. 2025 ve formě autorizované konverze.
Autorizovanou konverzi získáte na kterémkoliv kontaktním místě Czech POINT (na kontaktní místo donesete originál maturitního vysvědčení, zde vám bude váš listinný dokument převeden do datového souboru, který si doma stáhnete do svého počítače a nahrajete do e-přihlášky).
Online přiložení bakalářského (magisterského) diplomu v aplikaci E-přihláška. Rubrika se nachází stejně jako ostatní rubriky pod odkazem "Studium, zkoušky a dokumenty", kam vstoupíte kliknutím na odkaz "Upravit". Následně se Vám zobrazí veškeré rubriky náležící k přihlášce. Rubriku pak najdete pod názvem "Dokumenty k zápisu" a vložíte do ní požadované dokumenty buď výběrem souborů z počítače nebo jejich přetažením.
Pokud nebudete mít bakalářský (magisterský) diplom do 30. června, nezoufejte a kontaktujte studijní oddělení.
Zápis do studia probíhá od 10. 2. do 14. 2. 2025 v aplikaci E-přihláška.
Připravili jsme pro Vás stručný přehled kroků, které Vás dovedou k úspěšnému zápisu do studia na FSS MU.
Jednotlivé kroky:
1. Ve své e-přihlášce najdete od 2. července nové tlačítko „Zapsat se do studia“.
2. Po kliknutí na toto tlačítko se dostanete na novou stránku, kde musíte povinně zaškrtnout tři potvrzení:
Jakmile tato tři pole potvrdíte a kliknete na tlačítko „Zapsat do studia“, dojde na další stránce k potvrzení Vašeho zápisu.
3. Pod potvrzením ve znění „Zápis do studia proběhl úspěšně“ najdete jedno velice důležité číslo – UČO (univerzitní číslo osoby). Toto číslo si zapamatujte a poznačte, bude Vás provázet celé Vaše studium na Masarykově univerzitě.
Využijete je k přihlášení do Informačního systému MU – dovede Vás tam tlačítko „Přihlásit do IS MU“, které najdete hned pod potvrzením zápisu.
4. Kliknutím na tlačítko „Přihlásit do IS MU“ se dostanete na stránku, na níž si můžete nastavit své prozatímní heslo. Pokud jste již na MU studovali a máte UČO přidělené, přihlašujete se svým stávajícím primárním heslem.
5. Po nastavení vlastního hesla se můžete přihlásit do IS MU. Budete prozatím ve stavu „osoba neztotožněna“, což bude výrazně signalizováno na každé Vaší stránce IS MU. Ztotožnění osob v IS MU je možné provést až do 31. srpna 2022. Více o tomto kroku v boxu níže.
Při výběru online formy zápisu máte dvě možnosti pořízení fotografie, která bude sloužit pro zpracování identifikačních průkazů a zobrazení fotografií v univerzitních informačních systémech. Díky nim se mohou studenti a zaměstnanci v rámci univerzitního prostředí vzájemně identifikovat:
1) Fotografii můžete při online zápisu použít vlastní. Vložit ji můžete podle návodu pomocí této aplikace v INETu.
2) Můžete se přijít vyfotografovat fyzicky.
Přičemž focení probíhá:
Máte na výběr 2 způsoby "ztotožnění" po on-line zápisu. Je nutné však jeden z nich provést do 17. února 2025.
Po přihlášení do IS MU uvidíte přímo na titulní stránce výzvu na ztotožnění - tlačítko "Ověřit totožnost". Po on-line zápisu do studia se student můžete ztotožnit následujícím způsobem:
Můžete provést ověření totožnosti on-line pomocí portálu eidentita.cz.
Aplikace uživatele celým procesem postupně provede, stačí následovat zobrazené pokyny. Bližší informace naleznete zde.
Jak na Informační systém MU?
Jak si pořídit ISIC?
Čtěte zde
Jak a které předměty si zapsat?
Jak na docházku?
Co dělat, když se mi předměty kryjí?
Čtěte zde
Kam a na koho se obrátit, když si nevím rady?
Čtěte zde
Než požádáte o vydání ISIC karty nebo Karty kombinovaného studenta, musíme mít v systému vaši fotografii. Máte dvě možností:
Pokud potřebujete jen přelepku na další rok, není třeba čekat na vyzvání studijním oddělení, přelepka je připravena k vyzvednutí ihned po zaplacení.
Pokud budete potřebovat novou fotografii, ať už proto, že se vám nebude líbit, nebo proto, že začnete nosit výrazné brýle nebo si necháte narůst plnovous, můžete se nechat kdykoliv přefotit.
Nejprve bude potřeba, abyste se seznámili s Informačním systémem Masarykovy univerzity. Nikdo mu neřekne jinak než IS.
Během online zápisu jste získali své UČO – univerzitní číslo osoby, které vás bude provázet celým studiem a brzy ho budete schopni pohotově odříkat, i kdyby vás někdo vzbudil o půlnoci. V rámci online zápisu a prvního přihlášení do IS jste si také nastavili prozatímní heslo.
Jakmile ztotožníte svou osobu online nebo navštívíte Studijní oddělení, získáte své primární heslo, které si můžete kdykoliv změnit. POZOR! Možnost ztotožnit svou osobu máte do 17. února 2025. Pokud se nemůžete z jakéhokoliv důvodu dostavit osobně, ozvěte se včas studijnímu oddělení – studijni@fss.muni.cz.
Důležité je, že se svým UČO a primárním heslem se budete přihlašovat i do dalších online systémů na MU.
Tak to je nemilé. Budete si muset zajít na studijní oddělení nechat vygenerovat nové heslo. Jiná možnost bohužel není. Telefonicky ani e-mailem vám heslo sdělit nemůžeme.
Prostřednictvím UČO a tzv. sekundárního hesla se budete přihlašovat ke školním počítačům, k wifi a do některých méně důležitých systémů. Nastavíte si ho sami přímo v ISu.
S Informačním systémem vám pomůže i video průvodce, díky kterému se můžete zorientovat v základních aplikacích, které jako prváci budete potřebovat. K dispozici máte videa vytvořená IS techniky MU dostupná zde a podívat se můžete také na video průvodce IS od studentů FSS.
Existují celkem tři typy čipových karet. V rámci univerzity fungují všechny stejně – karta slouží k vaší identifikaci, bude vám otevírat dveře budov a učeben, budete si na ni půjčovat knížky a pomocí ní budete platit za tisk a v menzách.
Neboli International Student Identity Card. Je dražší, ale jde o mezinárodně uznávaný studentský průkaz, který vám umožní čerpat také řadu slev (pokud si budete každoročně prodlužovat jeho platnost pomocí tzv. revalidační přelepky).
ISIC si pořizuje drtivá většina prezenčních studentů.
Je levnější, ale neumožní vám čerpat slevy jako ISIC a funguje pouze jako čipová karta v rámci univerzity.
Tento průkaz si pořizujte jen ve výjimečných případech, pokud by pro vás výhody ISICu neměly význam.
Pokud nastupujete do magisterského kombinovaného studia (tedy tzv. dálkově), bohužel vám nemůžeme vydat ISIC a musíte si objednat speciální průkaz. Bude fungovat pouze jako čipová karta v rámci univerzity, ale nebudete na něj moci čerpat žádné slevy mimo univerzitu.
Tento průkaz si pořizují pouze studenti kombinovaného studia.
Ten by na Masarykově univerzitě bohužel nefungoval jako čipová karta, takže si budete muset požádat o vydání nového.
V tom případě si nový pořizovat nemusíte, čipová karta ve vašem starém ISIC se po zápisu do studia znovu aktivuje a bude plně funkční. Objednejte si pouze revalidační přelepku (pokud chcete čerpat na ISIC komerční slevy a využívat ho jako mezinárodní studentský průkaz).
Platba za čipovou kartu se provádí prostřednictvím Obchodního centra MU. Přihlásíte se stejně jako do informačního systému, objednáte si příslušnou kartu jako v běžném e-shopu a zaplatíte platební kartou nebo bankovním převodem.
Na svůj e-mail v IS obdržíte ze Studijního oddělení informaci, že je pro vás ISIC karta nachystaná. Kartu si poté vyzvedněte v úředních hodinách na Studijním oddělení přímo u svých studijních referentek. Jak to na Studijním oddělení chodí, se dozvíte níže.
Seznámit se s ISem je první důležitý krok. Nejspíš jste to udělali už při objednávání čipové karty (ISIC). Pokud ne, podívejte se nejprve znova o kousek výš.
Předměty je možné začít registrovat následující den po vašem on-line zápisu do studia.
Na FSS MU si rozvrh sestavíte sami, a to prostřednictvím tzv. registrace předmětů, které si sami zvolíte.
V rámci svého studijního programu budete mít předměty, které musíte absolvovat povinně. Můžete mít také tzv. povinně volitelné předměty, tedy sadu několika předmětů, ze kterých musíte splnit pouze některé, většinou podle počtu kreditů. Část kreditů pak může být ponechána na předměty volitelné, můžete je tedy získat za naprosto libovolný předmět, klidně i z jiné fakulty.
Vše potřebné zjistíte v tzv. kontrolní a registrační šabloně svého programu, kde naleznete soupis všech povinných i povinně volitelných předmětů a také doporučený studijní plán, tedy návod, ve kterém semestru co registrovat. Ovšem pozor, jde skutečně pouze o doporučený plán a mnohé předměty lze absolvovat kdykoliv. Zhlédněte video návod k šablonám vytvořený studenty a studentkami FSS.
Věnujte také pozornost tzv. sylabům jednotlivých předmětů. Sylabus naleznete ve Studijních materiálech v IS u daného předmětu. Dočtete se v něm o jeho náplni, rozvrhu, o podmínkách k zápisu, a především o podmínkách jeho řádného ukončení. Zhlédněte video návod k sylabům a studijním materiálům vytvořený studenty a studentkami FSS.
Pokud máte sdružené studium, může se stát, že jste si podle šablony vybrali k registraci povinné předměty pro první semestr z obou programů a v rozvrhu se vám překrývají. Je to bohužel daň za to, že u nás na fakultě můžete sdružovat libovolné programy navzájem. V takové situaci se budete muset rozhodnout, zaregistrovat si pouze jeden z předmětů a ten druhý si nechat na příští rok.
Rozhodujte se podle toho, jestli budou na některý z těchto předmětů navazovat v dalším semestru jiné předměty, které mají tento mezi tzv. prerekvizitami.
Pokud byste přece jen potřebovali oba předměty studovat ve stejném semestru, můžete se s vyučujícími zkusit domluvit, zda byste nemohli oba předměty navštěvovat střídavě. Záleží samozřejmě na jejich náplni a formě. U některých, např. u přednášek, to může být možné. Ve výjimečných případech u programů, kde je studentů málo, je teoreticky možné rozvrh ještě upravit.
Některé předměty mohou mít tzv. seminární skupiny, ze kterých si vyberte pouze jednu, která se vám bude nejvíce hodit. Nemusíte se tedy děsit, že byste předmět museli navštěvovat třeba desetkrát týdně. Prozatím si seminární skupinu vytipujte, zápis do nich proběhne samostatně později (viz harmonogram - zaklikněte si nahoře podzim 2022). A může to být docela boj – zvláště u hojně navštěvovaných předmětů nastane totiž v přesně stanovený den v 17:00 klikací bitva a ty nejlepší seminární skupiny získají jen ti nejrychlejší!
Dalším důvodem může být forma výuky daného předmětu – tzv. bloková výuka. Většinou se jedná o výuku zajišťovanou externími nebo zahraničními lektory a lektorkami hostujícími na naší fakultě. Z tohoto důvodu výuka probíhá intenzivně v určitém období.
Doporučujeme to pro začátek nepřehánět. Abyste za dva roky získali požadovaný počet 120 kreditů, prostou matematikou to vychází na 30 kreditů na semestr. Abyste mohli postoupit do dalšího semestru, musíte získat kreditů alespoň 20.
Pro první semestr je tedy rozumné držet se několik kreditů nad touto spodní hranicí, abyste měli rezervu, kdyby se vám nějaký předmět nepodařilo řádně ukončit, a abyste zároveň nebyli zbytečně přetížení a měli prostor se pořádně rozkoukat.
Ale je možné, že zrovna na vašem programu budou doporučené předměty pro první semestr za více než 20 kreditů. Toho se nemusíte obávat. Určitě si však nezapisujte pro začátek více než 30 kreditů.
Pamatujte také na to, že i když budete mít v počtu kreditů rezervu, s předměty hodnocenými vysokým počtem kreditů to nemusí ve výsledku stačit: např. 3 předměty po 7 kreditech sice dohromady dávají 21 kreditů, ale stačí jeden nezvládnout a do dalšího semestru už nepostoupíte.
Část kreditů je v rámci každého programu vyhrazena povinným předmětů pro všechny studující na MU. Patří sem anglický jazyk. Detailní informace ke všem těmto předmětům naleznete v samostatné registrační šabloně zde.
U studentů prezenčního studia je třeba splnit cizí jazyk angličtinu (úroveň C1 podle evropského referenčního rámce – SERR).
U studentů kombinovaného studia je třeba splnit cizí jazyk angličtinu (úroveň B2 podle evropského referenčního rámce – SERR).
Tyto předměty je nutné splnit před připuštěním ke státní závěrečné zkoušce. To, v jakém semestru tyto předměty absolvujete, však záleží jen na vás.
Více informací o podmínkách týkajících se jazykových kompetencí studentů naleznete zde.
Registrace je první krok, ve kterém prozatím projevujete pouze zájem, že chcete daný předmět navštěvovat. Registrovat předměty si můžete v období tzv. registrační vlny, do které spadáte. Jako prváci budete prozatím až v té třetí vlně, která začíná čtyři pracovní dny po zahájení registrace. Je to proto, aby měli studenti, kterým už zbývá méně času do konce studia, větší šanci vejít se do předmětů, které potřebují.
Až nastane zápis předmětů, automaticky se vám zapíšou ty registrované předměty, u kterých budete splňovat podmínky pro zápis – tedy budete studenty programu, pro který je předmět určen, budete mít splněné jiné předměty, které se před zápisem tohoto předmětu vyžadují (tzv. prerekvizity) a především se vejdete do kapacity předmětu. Všechny tyto podmínky naleznete v sylabu. Zároveň je stále možné registrovat si další předměty.
Se zápisem předmětů může probíhat také zápis do seminárních skupin. Buďte připraveni a zaklikněte si tu svoji včas (termíny pro registraci do seminárních skupin najdete u jednotlivých předmětů v IS v záložce Seminární skupiny).
Měli byste také vědět, že první dva týdny semestru je vždy tzv. období změn v zápisu, kdy si můžete zapsané předměty ještě libovolně odregistrovat, nebo naopak si registrovat nějaké jiné. Nemusíte se tedy obávat, že si teď zapíšete něco, co pak nezvládnete ukončit. Ještě budete mít čas to zvážit.
Jak na zápis předmětů v IS se můžete podívat ve video návodu vytvořeném studenty a studentkami FSS.
Pokud se vám předmět nezapíše, protože jste registrovaní nad jeho povolenou kapacitu, nemusí být ještě všem dnům konec. Někteří studenti v pořadí před vámi si mohou nakonec předmět ještě odregistrovat (k tomu slouží tzv. období změn v zápisu) a místo se pro vás uvolní.
Pokud nebudete splňovat jiné podmínky, můžete se ještě pokusit požádat vyučujícího o výjimku. Minimálně ze začátku bychom vám to však moc nedoporučovali. Podmínky pro zápis jsou stanovené z nějakého důvodu, a pokud je nesplňujete, nejspíš by pro vás předmět nemusel být vhodný.
Pozor! Pokud nesplňujete podmínky zápisu, nepište na studijní oddělení. Výjimky udělují v ISu sami vyučující.
Pokud jste nebyli při zápisu seminárních skupin dostatečně rychlí a už na vás zbylo místo jen tam, kde se vám to z nějakých důvodů nehodí, je to nepříjemné. Můžete zkusit počkat, jestli se někdo nakonec z vaší vytoužené skupiny ještě neodhlásí.
Případně, pokud byste měli opravdu vážné důvody k tomu, proč potřebujete zrovna tu konkrétní seminární skupinu, jindy nemůžete (potíže s ranním vstáváním určitě nestačí) a proč nemůžete předmět navštěvovat v jiném semestru, můžete zkusit kontaktovat vyučujícího s prosbou, zda by nebyl ochoten navýšit pro vás kapacitu skupiny nebo vás do skupiny ručně zapsat.
Pozor! Určitě nepište ohledně seminárních skupin na studijní oddělení. Seminární skupiny a jejich členy si v ISu spravují sami vyučující.
První dva týdny semestru jsou na naší fakultě tzv. orientační. Výuka probíhá, ale současně máte možnost zorientovat se v tom, které předměty skutečně chcete v daném semestru studovat, a také nahlédnout do toho, jak to na fakultě chodí. Současně se můžete účastnit akcí, které pořádají jednotlivé katedry a knihovna FSS. Sledujte tak jejich stránky a také se podívejte na akce pro Prváky níže na stránce.
Kromě toho je důležité vědět, že první dva týdny každého semestru jsou vždy tzv. obdobím změn v zápisu, kdy si můžete dodatečně registrovat další předměty, a naopak rušit registraci některých, které jste si už zapsali – například když zjistíte, že pro vás předmět není vhodný nebo že je příliš náročný a vy byste toho teď už měli moc.
POZOR! Jakmile skončí období změn v zápisu, budete muset všechny zapsané předměty ve zkouškovém období řádně ukončit. Poprvé na to budete mít 1 řádný a 2 opravné pokusy. Pokud to třikrát nezvládnete nebo se zkušebního termínu vůbec nezúčastníte, předmět se vám jakožto neúspěšně ukončený automaticky zapíše v dalším semestru, kdy se bude vyučovat. Pokud ho opět nesplníte (a tentokrát již budete mít pouze 1 řádný a 1 opravný pokus), bude to pro vás znamenat konec studia! Toto se týká všech předmětů, i těch volitelných. U nich však máte možnost požádat včas o zrušení povinnosti opakovat předmět. Nelze to ovšem provádět neomezeně – takto si můžete zrušit opakování předmětů maximálně za 12 kreditů.
Docházkový režim na vysoké škole je o poznání volnější, než jak jste byli doposud zvyklí ze střední školy. V zásadě existují dva základní typy výuky – přednášky a semináře. Přednášky jsou dle studijního řádu nepovinné, účast na seminářích je povinná, vždy však záleží na konkrétních požadavcích vyučujících.
Pokud onemocníte, máte samozřejmě možnost se z povinné výuky omluvit. Žádost o omluvení nepřítomnosti podáte v IS MU skrze Aplikaci Úřadovna v sekci Student. Cesta je následující: Student -> Během studia -> Úřadovna -> Podání nové žádosti. Zde v rozklikávacím boxu vyberte jednu z následujících žádostí s předponou FSS StudO: Bc. a Mgr. studium a následně konkrétní žádost. Omluvenka musí obsahovat Vaše jméno, dobu trvání absence (od – do), důvod absence a razítko a podpis lékaře. Student je povinen doručit omluvenku na studijní oddělení do 5 pracovních dnů ode dne, který žádáte omluvit.
Když budete mít akutní zdravotní problém a svého praktického lékaře máte daleko, můžete využít služeb univerzitního lékaře. Více informací naleznete zde. Na akutní péči mají zdarma nárok i studenti ze Slovenska, musí si však zaregistrovat svůj průkaz na místní pobočce VZP (Benešova 10). Více zde.
Jak si upravit menu v Informačním systému MU
Kontrola nastavení správného odbobí studia
Šablony a doporučený studijní plán v Informačním systému MU
Zápis předmětů v Informačním systému MU
Sylabus a studijní materiály v Informačním systému MU
Kontrola průchodu studiem v Informačním systému MU
Ať už chcete být součástí dění nebo se na dlouhou dobu ponořit do knih, na FSS máte k dispozici nejrůznější techniku a softwarovou podporu pro vaši práci i odpočinek.
V budově FSS máte možnost připojení se k internetu z notebooků, tabletů a mobilních telefonů prostřednictvím Wi-fi. MU používá celosvětově rozšířenou síť Eduroam, která umožňuje principem jednotného přihlášení využívat internetové připojení na většině akademických institucí na světě.
Návod na připojení naleznete zde.
Univerzita nabízí pro studenty a studentky různé programy ke studijnímu či pracovnímu využití. Některé programy lze nainstalovat i na svůj osobní počítač, s jinými lze pracovat pouze na počítačích MU. Kromě samotných programů jsou někdy součástí licence také zvýhodněné ceny na další software. Podívejte se na nabídku zde.
V knihovně jsou k dispozici počítače, ke kterým se přihlásíte přes svoje UČO a sekundární heslo. Můžete z nich také tisknout. Cokoliv odešlete do tisku, vytiskne se vám po přiložení vaší ISIC karty ke čtečce na libovolné tiskárně v knihovně. Na tiskárnách můžete také kopírovat nebo skenovat. Tisk a kopírování jsou zpoplatněny a strhávají se vám automaticky z tzv. SUPO účtu. Ten si můžete dobíjet online nebo pomocí tzv. bankovníků, jeden naleznete v knihovně přímo naproti výpůjčnímu pultu. Před prvním použitím musíte účet nejprve aktivovat v systému Inet.
Návody, jak v knihovně tisknout, kopírovat a skenovat naleznete na stránkách knihovny.
Na tomto odkazu najdete předhled návodů pro vedení online výuky a nástroje bezkontaktní komunikace.
Všechny učebny a posluchárny Fakulty sociálních studií najdete jednoduše – jsou všechny pod jednou střechou. Potřebujete navštívit studijní oddělení nebo vyhledat učebnu? Použijte interaktivní mapu v tomto odkaze.
Masarykova univerzita se nachází v mnoha budovách po celém Brně. Někdy může být trochu náročné najít to správné místo menzy nebo sportoviště. Existují však nástroje, které vám v tom pomohou. Navíc časem zjistíte, že označování učeben na fakultě má svůj systém. Jakoukoliv budovu či místnost na MU naleznete online na webu zde nebo v aplikaci Kompas.
Učebny na Fakultě sociálních studií jsou označovány tak, že první číslo značí podlaží a další číslo pořadí učebny. Na každém podlaží se můžete řídit rozcestníkem umístěným naproti schodům.
Pokud nebydlíte v Brně nebo blízkém okolí a budete tedy potřebovat najít v Brně bydlení, máte v zásadě dvě možnosti: kolej, nebo studentský byt.
Masarykova univerzita nabízí celkem 11 kolejí v různých částech Brna a s různou úrovní komfortu, a tedy také v různých cenových relacích. Nejblíže k fakultě jsou koleje Veveří, o něco dále pak Tvrdého. Větší procházka už by vás čekala, kdybyste se rozhodli pro koleje náměstí Míru či Klácelova. Všechny tyto koleje představují spíše nižší standard a musíte zde počítat se společným sociálním zařízením pro celé jedno patro. Jinou možností je ubytování v tzv. buňkách, kde jsou koupelna a WC společné většinou pouze pro dva pokoje. Tak jsou řešeny např. koleje Kounicova, které jsou rovněž v docházkové vzdálenosti od fakulty. Stejně vypadají koleje v Komárově (Bratří Žůrků a Sladkého) nebo Vinařská. Odsud však už určitě bude nutné dojíždět MHD.
Přehled všech kolejí naleznete na mapě níže. Jak to na jednotlivých kolejích vypadá, jaké jsou tu ceny a jak a kdy se o koleje žádá, to vše naleznete přímo na webu Správy kolejí a menz.
Načítám mapu…
Pokud nechcete na kolej, můžete si najít bydlení ve sdíleném studentském bytě. Inzeráty naleznete přímo v IS na speciální vývěsce nebo můžete využít různé facebookové skupiny či specializované servery.
Ať už budete bydlet na kolejích, nebo ve studentském bytě, pokud nemáte trvalé bydliště v Brně a pokud na MU studujete svoje první bakalářské nebo navazující magisterské studium, dvakrát ročně máte nárok na přiznání tzv. ubytovacího stipendia. Jeho výše se pohybuje kolem 3 000 Kč, tak proč toho nevyužít. Jen je třeba o něj včas požádat prostřednictvím IS, který vás s předstihem upozorní. Více o ubytovacím stipendium naleznete zde.
POZOR! Pokud nejste občany ČR, máte povinnost platit v Brně poplatek za zpracování komunálního odpadu. Více se dočtete zde.
Na FSS můžete najít zázemí pro relax i soustředěné studium. Určitě prozkoumejte zákoutí knihovny a navštivte prostorné atrium. Odpočinkové zóny najdete i v jednotlivých patrech naší fakulty. Po celý rok je možné využít venkovní a přitom uzavřené prostory k posezení nebo relaxaci pod širým nebem. V suterénu fakulty se navíc nachází fakultní bistro Dezert.
Fakulta se nachází v srdci všech vyhlášených brněnských kaváren a bister. Tři nejbližší kavárny – Podnebí, Café Atlas a Mezzanine –jsou od vchodu fakulty 100 metrů. Určitě ale vyzkoušejte i ty vzdálenější.
V blízkosti FSS se nachází také areál Filozofické fakulty, která nabízí další možnosti pro relax. Jestliže jste sami a nechcete si s nikým povídat, můžete využít tzv. tiché kafe – relaxační prostor s kuchyňkou v suterénu Ústřední knihovny FF. Příjemné posezení se nachází také na nádvoří za budovami G a J, kde je k dispozici fakultní kavárna zvaná Krmítko. V budově N můžete navštívit kavárnu FAINE.
Pokud se chcete občerstvit levně, máte k dispozic akademické menzy – něco jako univerzitní školní jídelny. Nejblíže fakultě je velká menza na Moravském náměstí, která v patře nabízí také Veggie bar. Za jídlo v menzách budete platit svou ISIC kartou, která je napojena na váš stravovací účet v systému Kredit. Dobíjet si účet můžete v hotovosti na pokladnách nebo převodem z tzv. SUPO účtu (přes něj se platí i další věci na univerzitě jako koleje nebo třeba tisk či kopírování v knihovnách). Jídlo si můžete také předem objednat, abyste měli jistotu, že až přijdete, nebude už vyprodané. Více informací naleznete na webu Správy kolejí a menz.
Z Hlavního nádraží se k naší fakultě dostanete pěšky za 10 minut nebo můžete využít linku 4, která má zastávku přímo před naší fakultou (zastávka Komenského náměstí).
Pokud nebudete bydlet tak blízko fakultě, abyste mohli chodit pěšky, můžete využívat bikesharingová kola nebo koloběžky. Více info najdete na webu Brno na kole.
V případě, že budete bydlet od fakulty dále, můžete využívat brněnskou MHD. Když to nebude pravidelně, vystačíte si s jednorázovými jízdenkami, které můžete koupit v papírové podobě v automatech nebo v trafikách, elektronicky přes SMS nebo aplikaci Sejf, případně můžete zkusit využít nový systém Pípni a jeď, který umožňuje platit přímo ve vozech MHD bezkontaktní platební kartou.
Při častějším cestování se vám však určitě vyplatí předplatní jízdenka, které se v Brně říká šalinkarta (od slova šalina, což je brněnské označení pro tramvaj, kdyby někdo náhodou nevěděl). Můžete ji pořídit na měsíc, čtvrtletí nebo rok a na všechny můžete uplatnit studentskou slevu. Šalinkarty existují buď klasické papírové, nebo si můžete vyřídit elektronickou, která je napojena na bezkontaktní platební kartu. Při pořizování elektronické šalinkarty dokonce ani nemusíte nikam chodit s potvrzením o studiu, a když v ISu udělíte souhlas, vše lze ověřit online. Přehledný návod stahujte zde. Další informace k jízdnému naleznete na webu Dopravního podniku města Brna.
Pokud se někdy trochu zdržíte na posezení se spolužáky, měli byste vědět, že v noci funguje brněnská MHD ve speciálním režimu. Nejezdí šaliny ani trolejbusy, ale pouze autobusy na speciálních nočních linkách, kterým nikdo neřekne jinak než rozjezd. To proto, že všechny noční autobusy se vždy v celou hodinu (před nepracovními dny i o půl) potkají na hlavním nádraží (neboli na hlavasu), které plní funkci hlavního přestupního uzlu, a odtud se pak rozjedou do různých koutů Brna.
Pokud byste cestovali do okolí Brna (třeba na víkendový výlet), může se vám hodit informace, že v celém Jihomoravském kraji platí v autobusech a vlacích jednotný tarif, tzv. IDS JMK. Cena jízdenky se odvíjí od počtu zón, jak je to koneckonců běžné i v jiných krajích ČR. Brněnská MHD standardně zasahuje do zón 100 a 101 a na tyto dvě zóny také platí běžná šalinkarta. Nezapomeňte, že když se prokážete svým ISIC, máte jakožto studenti do 26 let v mimobrněnských zónách slevu (po Brně platí sleva jen na šalinkartu, nikoliv na jednorázové jízdenky).
Vysokoškolské studium není jen o studiu samotném. Důležitým momentem je navazování kontaktů a přátelských vztahů, které možná přetrvají celý život. Proto určitě nezapomínejte také na zábavu se spolužáky a kamarády. V Brně budete mít spoustu možností, kam společně zajít a popovídat si.
Skvělé přátele a zároveň aktivní realizaci můžete najít ve studentských spolcích. Na Fakultě sociálních studií jich působí celá řada. Vybrat si můžete z celé palety zaměření – od studentského rádia (Radio R) a časopisu Halas přes Muni TV, Fakescape až po Okrašlovací spolek. Seznam všech spolků naleznete zde. Případně se můžete zapojit do některého z 25 celouniverzitních spolků.
Studentské spolky mohou pravidelně na svou činnost dokonce získat speciální stipendium.
Stipendium je peněžitá podpora pro studenty. Cílem stipendijních programů je podpořit studenty v aktivitách souvisejících se studiem, a to na základě splnění určitých kritérií stanovených pro konkrétní stipendium, jedná se např. o studijní či tvůrčí výsledky.
Pokud nejste z Brna a studujete na MU své první bakalářské nebo navazující magisterské studium, můžete dvakrát ročně požádat o ubytovací stipendium. Pro případ tíživých životních situací existují sociální stipendia. Když budete studovat s dobrými známkami, můžete se těšit na prospěchové stipendium. Fakulta poskytuje ještě mnoho dalších stipendií, zejména na podporu zahraničních výjezdů, ale také na spolkové a kulturní činnosti studentů. Přehled všech stipendií naleznete zde.
Další stipendia poskytuje pro studenty a studentky MU také Masarykova univerzita. Jejich přehled naleznete zde.
Obrovskou výhodou studia na naší fakultě je možnost vycestovat na studijní pobyt do zahraničí, který vám umožní získat cenné zkušenosti i kontakty. Možností, jak vycestovat, je celá řada a naleznete je na webu fakulty nebo Centra zahraniční spolupráce MU.
Studijní nebo pracovní pobyty v zahraničí vnímáme na FSS MU jako zásadní příležitost a velmi podstatnou součást studia. Díky nim získáte nejen nové odborné poznatky a praktické dovednosti, ale také se osamostatníte a navážete nová přátelství a profesní vztahy, mnohdy na celý život. Pokud se zajímáte o atraktivní pracovní pozice, zahraniční zkušenost by ve vašem životopise neměla chybět. Výrazně totiž zvyšuje šance na úspěch.
Na FSS máte možnost absolvovat část studia v zahraničí se stipendijní podporou. Jen s programem Erasmus+ máte na výběr až 220 partnerských univerzit po celé Evropě, na kterých můžete studovat v rámci semestrálních výměnných pobytů. Tento program umožňuje také praktické stáže ve firmách a institucích v zemích EU.
Mimo Evropskou unii pak můžete studovat na partnerských univerzitách naší fakulty i celé MUNI. Vydat se můžete do USA, Izraele, Ruska, Švýcarska, Indie, Japonska, Austrálie, Mexika nebo do Jižní Koreje a na Tchaj-wan. Naši studující úspěšně získávají stipendia pro své zahraniční studium od Fulbrightovy nadace či jako vládní stipendisté. Pokud si vyberete pobyt na instituci, která konkrétní stipendijní podporu nemá, můžete získat podporu a vycestovat jako Freemovers.
O možnostech výjezdů do zahraničí si můžete přečíst např. ve fakultním časopise Atrium.
Ústřední knihovna FSS MU sídlí v prvním podlaží naší fakulty.
Abyste mohli využívat všech služeb knihovny, třeba i půjčování knih, zaregistrujte se online v systému Inet. Získáte tak registraci do všech knihoven na MU a přístup do svého čtenářského konta. K půjčování pak budete potřebovat kartu ISIC, studenti kombinované formy studia využijí Kartu kombinovaného studenta.
Knihy vyhledávejte v knihovním katalogu, poznamenejte si signaturu knihy a případně i barvu studovny pro lepší orientaci v knihovně. Pokud je kniha umístěna v jedné ze studoven v knihovně, můžete si ji rovnou půjčit u výpůjčního pultu nebo na samoobslužném zařízení selfcheck. Na regálech jsou dva typy knih – prezenční a absenční (měsíční, které si můžete domů půjčit na měsíc s možností prodlužování). Prezenční poznáte podle červeného puntíku na hřbetu knihy, tyto knihy jsou určené ke studiu v knihovně. Některé knihy jsou umístěny ve skladu, u takové knihy najdete v katalogu poznámku, že si ji po přihlášení do čtenářského konta můžete objednat. Informace o prodlužování výpůjček knih nebo zadávání rezervací na knihy, které jsou půjčené, najdete na webu knihovny.
V knihovně můžete využít individuální studijní místa anebo se usadit v knihovním obýváku – Oranžové studovně, využít jednu ze seminárních studoven s možností rezervace na konkrétní den a čas, a nebo jen relaxovat v jedné z chill-out zón u seriálu nebo denního tisku.
K dispozici máte také počítače, ke kterým se přihlásíte přes svoje UČO a sekundární heslo. Můžete z nich také tisknout. Cokoliv odešlete do tisku, vytiskne se vám po přiložení vaší ISIC karty ke čtečce na libovolné tiskárně. Na tiskárnách můžete také kopírovat nebo skenovat. Tisk a kopírování jsou zpoplatněny a strhávají se vám automaticky z tzv. SUPO účtu. Ten si můžete dobíjet online nebo pomocí tzv. bankovníků, jeden naleznete hned naproti výpůjčního pultu. Před prvním použití musíte účet nejprve aktivovat v systému Inet.
Veškeré potřebné informace o chodu knihovny a o fyzických i online službách, které nabízí, naleznete přehledně na jejím webu.
Pokud byste potřebovali pracovat na počítači nebo tisknout v noci, může se vám hodit Celouniverzitní počítačová studovna (tzv. cépéeska) na Komenského náměstí (v rámci mimořádných opatření je nyní počítačová studovna uzavřena). Mají tu k dispozici dokonce i 3D tisk a tisk až do formátu A0.
Jakožto aktivní studenti MU můžete využívat i další užitečné online nástroje. Zajímat by vás mohla především možnost pracovat s nástroji Microsoft Office 365 včetně jejich instalace přímo do vašeho počítače, k dispozici máte také univerzitní účet pro aplikace G Suite a další užitečný software.
Přehled všech dostupných e-zdrojů a online služeb najdete na stránkách knihovny.
Přehled všech IT služeb pro studenty MU naleznete zde. Možnosti bezkontaktní výuky a komunikace lze najít na tomto odkazu.
Ještě než se na někoho obrátíte s dotazem, zkuste se podívat, zda vlastně odpověď nedokážete zjistit docela snadno sami na webu. Pro záležitosti týkající se studia na univerzitě obecně využijte sekci Studenti na webu MU, obdobně existuje sekce Student také na našem fakultním webu. Dalším důležitým zdrojem informací je Informační systém MU, který má svoji nápovědu. Programově specifické informace zkuste hledat na webu vaší katedry.
Pokud jste odpověď na své otázky nikde na webu nenašli, bude nejjednodušší se zeptat. Důležité však je ptát se na správném místě, kde vám budou schopní poradit. Existuje v zásadě několik možností:
Na studijní oddělení směřujte dotazy povětšinou administrativního charakteru, které se týkají vašeho studia a studijní agendy obecně.
Příklady dotazů:
Jak to na studijním oddělení funguje, zjistíte níže.
S dotazy, které se týkají pouze vašeho studijního programu, je mnohdy lepší se nejprve obrátit na konzultanta programu. Kdo to je, zjistíte na tzv. kartě programu na webu v sekci Pro uchazeče. Rozkliknete si konkrétní studijní program a vždy dole v zápatí stránky naleznete jméno konzultanta a kontakt na něj.
Na některých katedrách může být dobrou styčnou osobou také sekretářka nebo nějaký jiný vyučující, než je zrovna konzultant programu. To už časem zjistíte sami nebo se zeptejte starších spolužáků.
Příklady dotazů:
S některými dotazy je dokonce nejlepší obracet se přímo na vyučující konkrétních předmětů, pokud se týkají konkrétně jich.
Příklady dotazů:
Cenným zdrojem informací pro vás mohou být také vaši (starší) spolužáci. Ptát se jich můžete buď přímo, nebo prostřednictvím sociálních sítí – zeptejte se, zda neexistují nějaké programové nebo katederní FB skupiny sdružující studenty a studentky daného programu. Doporučujeme sledovat zejména studentské spolky a také byste měli vědět, že některý z vašich starších spolužáků je určitě členem tzv. programové rady, která dohlíží na chod každého studijního programu. Zejména pokud byste měli nějaké připomínky a náměty, je vhodné je adresovat přímo jemu. Své zástupce máte rovněž v akademickém senátu.
Buďte však opatrní! Některé věci se mohly od doby, kdy studovali na vašem místě vaši kolegové a kolegyně, již docela značně změnit, a v ledasčem se také mohou mýlit. Zkrátka mějte vždy na paměti, že informace od spolužáka není oficiální a nespoléhejte na ni. Řiďte se vlastním úsudkem a oficiálními dokumenty.
Dalším místem, kde můžete konzultovat své problémy, jsou některá celouniverzitní pracoviště. Patří sem Poradenské centrum, Kariérní centrum, Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky Teiresiás, k dispozici jsou také psychologické konzultace a další. Kompletní přehled najdete zde.
Kanceláře studijního oddělení naleznete v přízemí fakulty nalevo. Jsou vám zde k dispozici studijní referentky, z nichž každá má přidělenou určitou agendu. Kontakty a rozdělení agendy pro bakalářské a magisterské studium naleznete zde.
Studijní oddělení můžete kontaktovat buď telefonicky, e-mailem, nebo na něj zajdete osobně.
Psát můžete na e-mail studijni@fss.muni.cz. Není nutné kontaktovat konkrétně vaši studijní referentku.
Pokud studujete v kombinované formě, je možné psát na emailovou adresu kombi@fss.muni.cz.
POZOR! Na studijní vždy pište pouze z oficiální e-mailové adresy v IS, nikdy ze soukromých adres. To proto, aby studijní referentky bezpečně věděly, s kým komunikují. Přece jen jde o oficiální korespondenci. (Tomu by měl mimochodem odpovídat i styl vašeho e-mailu.)
Při návštěvě studijního najdete na Studijním oddělení vlevo agendu pro bakalářské studium, napravo je pak agenda k magisterskému studiu. Obracejte se vždy na referentky dle stupně vašeho studia.
Načítám mapu…